Samuel P. Huntington: A civilizációk összecsapása

 

 

 

 

A világpolitika új szakaszába lép. Az értelmiségiek különféle víziókat vázolnak fel azzal kapcsolatban, hogy milyen is lesz – a történelem véget ér, visszatér a nemzetállamok közti hagyományos rivalizálás, a nemzetállamok lehanyatlanak a törzsiség és a globalizáció ellentétes irányú folyamatainak eredőjeként, és a többi. E víziók mindegyike megragad valamit az eljövendő valóság jellemzőiből. Azonban egyik sem képes megragadni egy, a világpolitikában a jövőben valószínűleg központi szerepet játszó elemet.

                 

Feltételezésem szerint ebben az új világban a fő konfliktusforrás elsősorban nem ideológiai, de nem is gazdasági jellegű lesz. Az emberiséget megosztó nagy szakadék és a fő konfliktusforrás kulturális jellegű lesz. A nemzetállamok maradnak ugyan a világpolitika legerősebb alakítói, de a fő konfliktusok a különféle civilizációkhoz tartozó nemzetek és csoportok között fognak kialakulni. A civilizációk közti törésvonalak lesznek a jövő frontvonalai.

 

A civilizációk közti konfliktus lesz a konfliktusok fejlődésének utolsó szakasza a modern világban. A modern nemzetközi rendszer létrejötte, az 1648-as vesztfáliai béke után, a nyugati világ konfliktusai másfél évszázadon keresztül elsősorban fejedelmek, császárok, abszolút és alkotmányos monarchák között alakultak ki, akik növelni akarták bürokráciájuk és hadseregük méretét, merkantilista gazdasági erejüket, és leginkább az általuk uralt területek nagyságát. A folyamat során létrehozták a nemzetállamokat, és a francia forradalommal kezdődően a főbb konfliktusok már nem az uralkodók, hanem a nemzetek között alakultak ki. 1793-ban írta R. R. Palmer: „A királyok háborúinak vége; elkezdődtek a népek háborúi.”              

 

Ez a XIX. századi minta élt tovább egészen az I. világháború végéig. Ezután, az orosz forradalom és a rá adott válaszreakciók következményeként a nemzetek közti konfliktus átengedte a teret az ideológiák közötti konfliktusnak, először a kommunizmus, a fasizmus-nácizmus és a liberális demokrácia között, majd a kommunizmus és a liberális demokrácia között. A hidegháború idején ez a konfliktus a két szuperhatalom közti küzdelemben teljesedett ki. E hatalmak egyike sem volt a klasszikus európai értelemben vett nemzetállam, identitásukat ideológiájuk révén határozták meg.

 

Az uralkodók, nemzetállamok és ideológiák közti konfliktusok alapvetően a nyugati civilizáción belüli konfliktusok voltak. „Nyugati polgárháborúk”, ahogy William Lind nevezte őket. Ez igaz a hidegháborúra, valamint a világháborúkra és a korábbi, XVII., XVIII. és XIX. századi háborúkra is. A hidegháború végével a nemzetközi politika súlypontja elmozdult Nyugatról, és központjába a nyugati és nem-nyugati civilizációk közti interakciók kerültek. A civilizációk politikájában a nem-nyugati civilizációk népei és kormányai nem maradtak többé a nyugati gyarmatosítás célpontjaként a történelem puszta tárgyai, hanem csatlakoztak a Nyugathoz, mint a történelem alakítói és mozgatói.

 

A hidegháború idején a világ fel volt osztva első, második és harmadik világra. Ez a felosztás nem érvényes többé. Manapság sokkal ésszerűbb, ha az országokat nem politikai vagy gazdasági berendezkedésük, vagy gazdaságuk fejlettségi szintje szerint, hanem kultúrájuk és civilizációjuk alapján csoportosítjuk.

 

Mit értünk azon, hogy civilizáció? A civilizáció kulturális jelenség. A települések, régiók, népcsoportok, nemzetiségek, vallási csoportok mind-mind más kultúrával rendelkeznek, a kulturális heterogenitás különféle szintjein helyezkednek el. Egy délolasz város kultúrája különbözhet egy északolasz város kultúrájától, azonban mindkettő osztozik az olasz kultúrán, amely megkülönbözteti őket egy német várostól. Az európai közösségeknek vannak olyan kulturális jellemzőik, amelyek megkülönböztetik őket az arab vagy kínai közösségektől. Az arabok, a kínaiak és a nyugatiak azonban nem részei egyetlen tágabb kulturális entitásnak sem. Civilizációkat alkotnak.

 

Egy civilizáció tehát az emberek legmagasabb szintű kulturális csoportosulása, a kulturális identitás legátfogóbb szintje, amellyel az emberek rendelkeznek, eltekintve azoktól a jellemzőktől, amelyek őket más fajoktól megkülönböztetik. Egy civilizáció meghatározható egyrészt objektíven, az olyan közös elemek révén, mint a nyelv, a történelem, a vallás, a szokások, az intézmények, másrészt szubjektíven, az emberek önazonosítása révén. Az emberek identitásának több szintje van: egy római lakos különböző intenzitással határozhatja meg magát, rómaiként, olaszként, katolikusként, európaiként, nyugatiként. A civilizáció, amelyhez tartozik, a legátfogóbb identifikációs szint, amellyel az ember még intenzíven azonosulni tud. Az emberek újra és újra meghatározhatják identitásukat, és ezt meg is teszik, aminek következtében a civilizációk összetétele és határai állandóan változnak.

 

Egy civilizáció magában foglalhat nagyon sok embert, mint például a kínai („egy olyan civilizáció, amely úgy tesz, mintha állam lenne”, ahogy Lucian Pye írta), de nagyon keveset is, mint az angolszász karibi civilizáció. Egy civilizáció magában foglalhat számos nemzetállamot, mint a nyugati, latin-amerikai vagy arab civilizáció, de akár egyetlen államból is állhat, mint például a japán.

 

A civilizációk természetesen keverednek és átfedik egymást, és magukban foglalhatnak több szubcivilizációt is. A nyugati civilizációnak két nagy ága létezik, az európai és az észak-amerikai, míg az iszlám arab, török és maláj ágakra oszlik. A civilizációk ennek ellenére nem jelentés nélküli entitások, és annak ellenére, hogy a köztük lévő határok nem mindig élesek, azért valóságosak. A civilizációk dinamikusak: fejlődnek és hanyatlanak, szétválnak és összeolvadnak. És amint azt a történelem minden ismerője tudja, a civilizációk eltűnnek, és belepi őket az idő homokja.

 

A nyugatiak hajlamosak azt gondolni, hogy a nemzetállamok a világpolitika főszereplői. Azok voltak, de csak néhány évszázadon keresztül. Az emberi történelem átfogó szakaszait a civilizációk története alkotta. Arnold Toynbee, a „Tanulmány a történelemről” című könyvében huszonegy nagyobb civilizációt különböztetett meg; ma csak hat létezik tovább közülük. A civilizációs identitás egyre fontosabb lesz a jövőben, és a világot nagyrészt a hét vagy nyolc nagy civilizáció közti interakciók fogják alakítani. Ezek a következők: a nyugati, a konfuciánus, a japán, az iszlám, a hindu, a szláv-ortodox, a latin-amerikai és talán az afrikai civilizációk. A legfontosabb konfliktusok az e civilizációkat elválasztó törésvonalak mentén fognak kialakulni a jövőben.

 

Miért lesz ez így?

 

Elsősorban azért, mert a civilizációk közti különbségek nem csak valóságosak, de alapvetők is. A civilizációk különböznek egymástól történelmükben, nyelvükben, kultúrájukban, hagyományaikban és főként vallásukban. A különböző civilizációkhoz tartozó emberek eltérő módon tekintenek az ember és isten, az egyén és csoport, az állampolgár és az állam, gyerek és szülő, férj és feleség közti kapcsolatra, és különbözőképpen látják a jogok és a felelősség, a szabadság és a hatalom, az egyenlőség és a hierarchia egymáshoz viszonyított fontosságát. E különbségek évszázados múltra tekintenek vissza, és nem fognak egyhamar eltűnni. Sokkal alapvetőbbek, mint a politikai ideológiák és a politikai berendezkedések közti különbségek. A különbségek nem feltétlenül jelentenek konfliktust, és a konfliktus nem feltétlenül jelent erőszakot. Az évszázadok folyamán azonban a civilizációk közti különbségek okozták a legtartósabb és legvéresebb konfliktusokat.

 

Másodsorban azért, mert a világ egyre kisebb lesz. A különböző civilizációkhoz tartozó emberek közti kapcsolatok egyre intenzívebbek lesznek; az intenzívebbé váló kapcsolatok pedig erősítik a civilizáció-tudatosságot, tudatosítják az emberekben a civilizációk közti különbségeket, és a civilizáción belüli közös vonásokat. Az észak-afrikaiak Franciaországba történő bevándorlása a franciákból ellenséges érzelmeket vált ki, ugyanakkor erősíti befogadókészségüket a „jó” európai, katolikus lengyel bevándorlók iránt. Az amerikaiak sokkal negatívabban reagálnak a japán tőkebefektetésekre, mint a jóval nagyobb volumenű, kanadai és európai országokból származó befektetésekre. Ahogy Donald Horowitz megfogalmazta: „Egy ibo lehet […] owerri ibo vagy onitsha ibo Nigéria keleti részén. Lagosban egyszerűen csak ibo. Londonban nigériai. New Yorkban csak afrikai.” A különböző civilizációkhoz tartozó emberek közti, egyre intenzívebb kapcsolatok erősítik az emberek civilizáció-tudatosságát, ami viszont felerősíti a különbségeket és a történelmi múltból származó, vagy legalábbis annak gondolt ellenségeskedéseket.

 

Harmadszor azért, mert a gazdasági modernizáció és a társadalmi változások folyamatai világszerte elszakítják az embereket a hagyományos helyi identitásoktól. Gyengítik a nemzetállamot is mint identitásforrást. A világ legnagyobb részén a vallás kezdi betölteni ezt az űrt, gyakran „fundamentalistának” nevezett mozgalmak formájában. E mozgalmak ugyanúgy megtalálhatók a nyugati kereszténységben, a judaizmusban, a buddhizmusban és a hinduizmusban, mint az iszlámban. A legtöbb vallás esetében a fundamentalista mozgalmakban részvevők fiatalok, iskolázottak, középosztálybeli szakemberek, értelmiségiek és üzletemberek. „A világ unszekularizációja – ahogy George Weigel megjegyezte – egyike a legjelentősebb társadalmi változásoknak a huszadik század végén.” A vallás újraéledése, „la revanche de Dieu” – ahogy Gilles Kepel nevezte –  olyan identitásalapot szolgáltat, amely meghaladja a nemzeti határokat és egyesíti a civilizációkat.

 

Negyedszer azért, mert a civilizáció-tudatosság megerősödését tovább fokozza a Nyugat kettős szerepe. Egyrészt a Nyugat hatalmának csúcsán áll. Ugyanakkor azonban, és talán éppen ennek eredményeként, a nem-nyugati civilizációkban feltűnt egyfajta vissza-a- gyökerekhez jelenség. Egyre többet lehet hallani a japánok befelé fordulásáról és „ázsiaisításáról”, a Nehru-féle hagyományok feladásáról és a „hindusításról” Indiában, valamint a nyugati eredetű szocialista és nacionalista eszmék bukásáról, és az erősödő „újraiszlámosításról” a Közel-Keleten. Moszkvában javában folyik nyugatosítás kontra oroszosítás vita. A hatalma teljében levő Nyugat áll szemben azzal a nem-Nyugattal, amelyben egyre inkább megvan a vágy, az akarat és az erő arra, hogy a világot nem-nyugati módon alakítsa. A múltban a nem-nyugati társadalmakban az elit volt az a réteg, amelynek tagjai a legszorosabb kapcsolatban álltak a Nyugattal. Oxfordban vagy a Sorbonne-on tanultak, és nyugati attitűdöket és értékrendeket vettek fel és vallottak. Ugyanakkor a nem-nyugati országok többi lakója a legtöbb esetben megőrizte hagyományos kultúráját. Napjainkban ez a kapcsolat megfordult. Sok nem-nyugati országban az elit elfordul a Nyugattól és visszatér a hagyományaihoz, miközben a nyugati, elsősorban amerikai kultúrák, stílusok és szokások egyre népszerűbbek lesznek a tömegek körében.

 

Ötödször azért, mert a kulturális jellegzetességek és különbségek kevésbé változékonyak, mint a politikai és gazdasági jellemzők, és ezért nehezebben egyeztethetők össze, illetve számolhatók fel. A volt Szovjetunióban a kommunistákból lehetnek demokraták, a gazdagok elszegényedhetnek, a szegények meggazdagodhatnak, de az oroszok nem válhatnak észtekké és az azeriak sem válhatnak örményekké. Az osztály- és ideológiai konfliktusokban a fő kérdés a következő volt: „Melyik oldalon állsz?” Az emberek pedig megválaszthatták és meg is választották, hogy melyik oldalra álljanak, illetve oldalt is válthattak. A civilizációk közti konfliktusokban a kérdés az, hogy „Ki vagy?” Ez pedig adott dolog, amin nem lehet változtatni. Mint tudjuk, Boszniától kezdve a Kaukázuson át Szudánig, az erre a kérdésre adott rossz válasz esetén golyót kaptál a fejedbe. S a vallás a nemzeti hovatartozásnál még sokkal élesebb és kizárólagosabb választóvonalat húz az emberek között. Egy ember lehet egyszerre félig francia és félig arab, sőt akár kettős állampolgár is lehet. Sokkal nehezebb azonban félig katolikusnak és félig muzulmánnak lenni.

 

Végül pedig mert a gazdasági regionalizmus egyre erősödik. A régiókon belüli kereskedelem aránya a teljes külkereskedelmi forgalomhoz képest 1980 és 1989 között 51%-ról 59%-ra nőtt Európában, 33%-ról 37%-ra emelkedett Kelet-Ázsiában és 31%-ról 36%-ra növekedett Észak-Amerikában. A regionális gazdasági térségek szerepe minden bizonnyal egyre inkább nőni fog. Ezzel egy időben a sikeres gazdasági regionalizmus tovább fogja növelni a civilizáció-tudatosságot. A gazdasági regionalizmus viszont csak abban az esetben lehet sikeres, ha közös civilizációra alapul. Az Európai Közösség a közös európai kulturális örökségre és a nyugati kereszténységre épül. A NAFTA[1] sikere a mexikói, a kanadai és az amerikai kultúra napjainkban is alakuló konvergenciájától függ. Japánnak ezzel szemben Kelet-Ázsiában nehézségei támadtak egy hasonló gazdasági térség kialakítása során, hiszen a japán társadalom és civilizáció egymagában álló. Bármilyen erős kereskedelmi és pénzügyi kapcsolatokat építsen is ki Japán más kelet-ázsiai országokkal, a köztük fennálló kulturális különbségek megakadályozzák és talán ki is zárják a régió Európáéhoz és Észak-Amerikáéhoz hasonló gazdasági integrációját.

 

A közös kultúra ezzel szemben egyértelműen megkönnyíti a gazdasági kapcsolatok gyors ütemű bővülését a Kínai Népköztársaság, Tajvan, Szingapúr és a többi ázsiai országban élő kínai közösségek között. A hidegháború végével a kulturális hasonlóságok egyre inkább felülkerekednek az ideológiai különbségeken, Kína és Tajvan egyre közelebb kerül egymáshoz. Amennyiben a kulturális hasonlóság előfeltétele a gazdasági integrációnak, a legfőbb kelet-ázsiai gazdasági tömb központja minden bizonnyal Kína lesz. Ez a tömb már manapság is kezd működni. Ahogy Murray Weidenbaum megfigyelte, mind a kultúra, mind a vallás alapot jelent az Economic Cooperation Organisation számára, amely tíz nem-arab muzulmán országot tömörít: Iránt, Pakisztánt, Törökországot, Azerbajdzsánt, Kazahsztánt, Kirgizisztánt, Türkmenisztánt, Tadzsikisztánt, Üzbegisztánt és Afganisztánt. E szervezetnek – amelyet 1960-ban Törökország, Pakisztán és Irán alapított – a továbbélése és kiterjedése annak köszönhető, hogy a fent említett országok vezetői belátták, nincs esélyük csatlakozni az Európai Közösséghez. Hasonlóképpen a Caricom2, a Közép-Amerikai Közös Piac és a MERCOSUR3 is közös kulturális alapokra épül. Azok az erőfeszítések viszont, amelyek az angol-latin határvonalon átívelő karibi közép-amerikai gazdasági térség létrehozására irányulnak, minden bizonnyal kudarcba fognak fulladni.

 

Mivel az emberek nemzetiségük és vallásuk alapján határozzák meg identitásukat, valószínűleg a „mi kontra ők” séma keretében látják a más nemzetiségű vagy vallású emberekhez fűződő kapcsolatukat.

 

Az ideológiai alapon meghatározott államok letűnése Kelet-Európában és a volt Szovjetunióban lehetővé teszi a hagyományos nemzeti identitások és ellenségeskedések előtérbe kerülését. A kulturális és vallási különbözőségek eltérő politikai megoldásokat eredményeznek például az emberi jogok, a bevándorlás, a kereskedelem és a környezetvédelem területén. A földrajzi közelség egymással szemben álló területi követelésekre adhat okot Boszniától Mindanaoig.

 

A legfontosabb, hogy a Nyugat azon erőfeszítései, amelyek saját értékeinek, a demokráciának és a liberalizmusnak univerzális értékekként való terjesztésére, katonai fölényének fenntartására és gazdasági érdekeinek előmozdítására irányulnak, védekező reakciókat váltanak ki más civilizációkból. Mivel a kormányok és a csoportok egyre kevésbé képesek ideológiai alapon támogatást szerezni és szövetségeket alkotni, egyre inkább a közös vallásra és a közös civilizációs identitásra való hivatkozással próbálnak mozgósítani.

 

A civilizációk összecsapása tehát két szinten zajlik. Mikroszinten a civilizációs törésvonalak mentén egymás mellett élő csoportok küzdenek – gyakran erőszakos eszközökkel – a terület és a másik csoport feletti ellenőrzésért. Makroszinten a különböző civilizációkhoz tartozó államok versengenek az egymás feletti gazdasági és katonai hatalomért, küzdenek a nemzetközi intézmények és harmadik felek feletti ellenőrzés jogáért, és egymást túlszárnyalva igyekeznek terjeszteni politikai és vallási értékeiket.

 

A konfliktusok ütközőpontjaként és a vérontások helyszíneként a civilizációk közti törésvonalak váltják fel a hidegháború politikai és ideológiai határait. A hidegháború azzal vette kezdetét, hogy a vasfüggöny politikailag és ideológiailag kettéválasztotta Európát. A hidegháború a vasfüggöny leomlásával ért véget. Amint véget ért Európa ideológiai megosztottsága, újra feltűntek a nyugati és az ortodox kereszténységet, valamint az iszlámot elválasztó kulturális különbségek.

 

Az Európát megosztó legjelentősebb törésvonal – ahogy William Wallace írta – valószínűleg egybeesik a nyugati kereszténységnek az 1500-as évben fennálló határaival. Ez a vonal egybeesik a mai Finnország és Oroszország, a balti államok és az Oroszország közti határral, kettévágja Fehéroroszországot és Ukrajnát, elválasztva az inkább katolikus Nyugat-Ukrajnát az ortodox Kelet-Ukrajnától, majd nyugat felé kanyarodik, elválasztva Erdélyt Románia többi részétől, majd áthalad Jugoszlávián, szinte pontosan a Horvátországot és Szlovéniát az ország többi részétől elválasztó határ mentén. A Balkánon ez a vonal természetesen megegyezik a Habsburg- és az ottomán birodalom között húzódó történelmi határral.

 

Az ettől a vonaltól északra és nyugatra élő népek protestánsok vagy katolikusok és közösen élték át Európa történelmét, a feudalizmust, a reneszánszot, a reformációt, a felvilágosodást, a francia forradalmat és az ipari forradalmat; általában gazdaságilag jobb helyzetben vannak, mint a keletebbre lakók; egyre nagyobb szerepet vállalnak a közös európai gazdaság kialakításában és a demokratikus politikai intézmények megszilárdításában. Az e vonaltól délre és keletre lakók ortodoxok vagy muzulmánok, történelmük folyamán az oszmán vagy a cári birodalomhoz tartoztak, és nem nagyon érintették meg őket az Európa többi részét formáló események; általában gazdaságilag kevésbé fejlettek; úgy tűnik, sokkal kisebb az esélyük arra, hogy stabil, demokratikus politikai rendszert építsenek ki.

 

Az Európát megosztó törésvonalként a kultúrák bársonyfüggönye váltotta fel az ideológiák vasfüggönyét. Amint a jugoszláviai események mutatják, a határvonal nemcsak eltérő kultúrákat választ el egymástól, hanem véres konfliktusoknak is színtere.

 

A nyugati és az iszlám civilizációt elválasztó törésvonal mentén a konfliktus már ezerháromszáz éve tart. Az iszlám megalapítása után az arabok és mórok nyugat és észak felé történő terjeszkedése csak Tours-ban ért véget, 732-ben. A XI. századtól a XIII. századig a keresztesek több-kevesebb sikerrel próbálták meg elterjeszteni a kereszténységet és a keresztény uralmat a Szentföldön. A XIV. századtól a XVII. századig az oszmán törökök fordították meg a mérleg állását, kiterjesztették hatalmukat a Közel-Keletre és a Balkánra, elfoglalták Konstantinápolyt, és kétszer is megostromolták Bécset. A XIX. században és a XX. század elején, az oszmán hatalom hanyatlásával, Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország hajtották uralmuk alá Észak-Afrika és a Közel-Kelet nagy részét.

 

A II. Világháború után azonban a Nyugat elkezdett visszavonulni, a gyarmati birodalmak eltűntek, először megjelent az arab nacionalizmus, majd az iszlám fundamentalizmus, a Nyugat energiaszükséglete miatt erős függőségbe került a Perzsa-öböl államaitól, az olajban gazdag muzulmán államok pénzben és – ha akarták – fegyverben is gazdaggá váltak. Több háború is lezajlott az arabok és (a Nyugat által létrehozott) Izrael között. Az 1950-es években Franciaország véres és kegyetlen háborút vívott Algériában, 1956-ban brit és francia csapatok szállták meg Egyiptomot, 1958-ban amerikai csapatok vonultak be Libanonba. Később ismét visszatértek Libanonba, megtámadták Líbiát és több katonai összecsapásban vettek rész Iránnal szemben. Az arab és iszlámista terroristák, akiket legalább három közel-keleti kormány támogatott, a gyengék fegyverét alkalmazva nyugati repülőgépeket és létesítményeket robbantottak fel, valamint nyugati túszokat ejtettek.

 

Az arabok és a Nyugat közötti háborúskodás 1990-ben érte el tetőfokát, amikor az Egyesült Államok és nyugati szövetségesei jelentős létszámú hadsereget küldtek a Perzsa-öbölbe, hogy megvédjenek néhány arab országot egy másik arab ország támadása ellen. Ennek következményeként a NATO egyre nagyobb figyelmet kezd szentelni a „déli szárnya” körüli fenyegetéseknek és bizonytalanságoknak.

 

Nem valószínű, hogy az arabok és a Nyugat közti, több évszázados múltra visszatekintő katonai összecsapások véget fognak érni. Sőt még intenzívebbé is válhatnak. Az Öböl-háború során sok arabot büszkeséggel töltött el, hogy Szaddam Husszein megtámadta Izraelt, és szembeszállt a Nyugattal. Ugyanakkor sokakban a megaláztatás és sértettség érzését váltotta ki a Nyugat katonai jelenléte és megsemmisítő katonai erőfölénye a Perzsa-öbölben és az a tény, hogy nem képesek a saját sorsukat irányítani. Sok arab ország eljutott a gazdasági és társadalmi fejlődésnek arra a fokára, amikor az autokratikus kormányzási formák már nem megfelelőek és a demokrácia bevezetésére irányuló erőfeszítések megerősödtek. Bizonyos nyitás már megfigyelhető az arab politikai rendszerekben. E nyitás fő haszonélvezői az iszlámista mozgalmak. Az arab világban a nyugati demokrácia a Nyugat-ellenes politikai erőket erősíti. Lehetséges, hogy ez csak egy múló jelenség, azonban minden bizonnyal tovább bonyolítja az iszlám országok és a Nyugat kapcsolatát.

 

E kapcsolatokat a demográfia is bonyolulttá teszi. Az arab országokban, elsősorban az Észak-Afrikában megfigyelhető látványos népességnövekedés miatt egyre erősödik a Nyugat-Európába irányuló migráció. A belső határok szerepének csökkenése Nyugat-Európában felerősítette a politikai érzékenységet ezzel a tendenciával szemben. Olaszországban, Franciaországban és Németországban egyre erősödik a rasszizmus, egyre intenzívebbé és kiterjedtebbé válik az arab és török bevándorlók elleni erőszak.

 

Az iszlám és a Nyugat közti interakciót mindkét oldalon a civilizációk összecsapásaként tekintik. A Nyugat „következő konfrontációja – írja M. J. Akbar, indiai muzulmán szerző – minden bizonnyal a muzulmán világ felől fog kiindulni. A Maghrebtől Pakisztánig húzódó iszlám országokban fog megkezdődni az új világrendért folytatott harc.”

 

Bernard Lewis, az iszlámmal foglalkozó híres nyugati történész hasonló megállapításra jut: „Egy olyan hangulattal és mozgalommal állunk szemben, amely messze meghaladja az azzal foglalkozó szakemberek, politikusok és kormányok szintjét. Nem kevesebb ez, mint a civilizációk összecsapása, egy régi ellenfél talán irracionális, de mindenképpen történelmi reakciója judeo-keresztény örökségünk és szekuláris jelenünk, valamint mindkettő világméretű terjedése ellen.” A történelem folyamán az arab-iszlám civilizáció másik nagy ellenfelei a pogány, animista és manapság egyre inkább keresztény déli fekete népek voltak. A múltban ez az ellentét az arab rabszolgakereskedők és a fekete rabszolgák személyében öltött testet. Jól tükrözik ezt az ellentétet az arabok és a feketék között folyó harcok Szudánban, a Líbia által támogatott lázadók és a csádi kormányerők közti összecsapások, az ortodox keresztények és muzulmánok közti feszültségek Afrika szarván és azok a politikai konfliktusok, amelyek Nigériában lázadásokhoz és a muzulmánok és keresztények közötti általános erőszakhoz vezetnek. Afrika modernizációja és a kereszténység terjedése minden bizonnyal megnöveli az erőszakos cselekmények valószínűségét ezen a határvonalon. A konfliktus intenzívebbé válásnak jele volt II. János Pál pápa karthumi beszéde 1993. februárjában, amelyben a szudáni iszlámista kormány keresztény kisebbségek elleni akcióit bírálta.

 

Az iszlám északi határán is egyre intenzívebb a konfliktus az ortodox és a muzulmán népek között, ideértve a boszniai és szarajevói vérontásokat, a szerbek és az albánok közti folytonos erőszakot, a bolgárok és az ország török kisebbsége közti feszültségeket, az oszétek és az ingusok közti erőszakot, az örmények és az azeriak nem csituló küzdelmeit, az oroszok és a muzulmánok közti feszült kapcsolatokat Közép-Ázsiában és az orosz csapatok hadrendbe állítását az orosz érdekek védelmében a Kaukázusban és Közép-Ázsiában. A vallás felerősíti az etnikai identitás újraéledésének folyamatát, és ez újra megerősíti az oroszok félelmét déli határaik biztonságával kapcsolatban. Jól ragadta ezt meg Archie Roosevelt:

 

„Az orosz történelem nagy részét a szlávok és a velük határos török népek közti harc teszi ki, amely az orosz állam több mint ezer évvel ezelőtti megalapításáig nyúlik vissza. A szlávok ezeréves konfrontációja keleti szomszédaikkal kulcsot jelent nem csupán az orosz történelem, hanem az orosz jellem megértéséhez is. A mai orosz valóság megértéséhez szem előtt kell tartanunk azt hatalmas török etnikumot, amely évszázadokon keresztül aggasztotta az oroszokat.”

 

A civilizációk közti konfliktusok másutt is mélyen gyökereznek Ázsiában. A muzulmánok és a hinduk történelmi harca a szubkontinensen manapság nemcsak a Pakisztán és India közti rivalizálásban ölt testet, hanem az Indián belül erősödő vallási viszályokban is, az egyre harciasabb hindu csoportok és India legnagyobb kisebbsége, a muzulmánok közt. Az ayodhyai mecset 1992. decemberében történt lerombolása kapcsán vetődött fel az a kérdés, hogy India megmarad-e világi demokratikus államnak, avagy hindu állammá válik. Kelet-Ázsiában Kínának komoly területi vitái vannak a legtöbb szomszédjával. Kegyetlen politikát folytat Tibet buddhista népével szemben, és egyre keményebben lép fel muzulmán-török kisebbségeivel szemben is. A hidegháború befejeztével a Kína és az Egyesült Államok közti alapvető ellentétek olyan területeken jelentkeznek, mint az emberi jogok kérdése, a kereskedelem és a fegyverkereskedelem. Ezek az ellentétek nem fognak belátható időn belül mérséklődni. Ahogy 1991-ben Teng Hsziao-ping állítólag megállapította, „új hidegháború” bontakozik ki Kína és az Egyesült Államok között.

 

Ugyanezt mondták Japán és az Egyesült Államok egyre problematikusabb kapcsolatáról is. Ebben az esetben a kulturális különbségekből adódó gondokat gazdasági konfliktus is tetézi. Mindkét fél rasszizmussal vádolja a másikat, de legalább amerikai részről az ellenszenv nem faji, hanem kulturális alapú. A két társadalom alapértékei és viselkedési normái rendkívül különbözőek. Az Egyesült Államok és Európa közti gazdasági feszültségek nem kevésbé jelentősek, mint az Egyesült Államok és Japán közöttiek, azonban nem tartalmazzák ugyanazt a politikai és érzelmi töltetet, mivel az amerikai és európai kultúra közti különbségek sokkal kisebbek, mint az amerikai és a japán civilizáció közöttiek.

 

A civilizációk közti interakciók nagyrészt annak függvényében alakulnak, hogy mennyire jellemző egyikre vagy másikra az erőszak. A gazdasági versengés egyértelműen rányomja a bélyegét a Nyugat két alcivilizációjának, az amerikainak és az európainak a kapcsolatára és mindkettő kapcsolatára Japánnal. Eurázsiában az etnikai konfliktusok fellángolása, amely szélsőséges esetben „etnikai tisztogatássá” fajul, nem teljesen véletlenszerű; sokkal gyakoribb és erőszakosabb a különböző civilizációkhoz tartozó csoportok között. Eurázsiában a civilizációk közti nagy történelmi törésvonal újra lángokban áll. Különösen igaz ez az iszlám országok félhold alakú tömbjének határaira Afrika partjaitól Közép-Ázsiáig. A muzulmánok kapcsolata az ortodox szerbekkel a Balkánon, a zsidókkal Izraelben, a hindukkal Indiában, a buddhistákkal Burmában és a katolikusokkal a Fülöp-szigeteken egyaránt az erőszakra alapul. Az iszlám határai véresek.

 

Ha egy csoport vagy ország háborúba keveredik egy másik civilizációhoz tartozó néppel, természetesen megpróbál támogatást szerezni saját civilizációja tagjaitól. A hidegháború utáni világban az együttműködések és koalíciók alapjaként egyre inkább a civilizációs hasonlóság váltja fel a politikai ideológiák és a hagyományos erőegyensúlyra alapuló felfogás szerepét. Ezt nevezte H. D. S. Greenway „rokonország” szindrómának. Ez a jelenség fokozatosan látszik kibontakozni a hidegháború utáni Perzsa-öbölbeli, kaukázusi és boszniai konfliktusokban. E háborúk egyike sem volt totális civilizációk közti háború, azonban mindegyik fél a saját civilizációjára támaszkodott, amely a konfliktusok előrehaladtával egyre fontosabb lett számukra, és a jövőben is egyre inkább ez várható.

 

Először, az Öböl-háborúban egy arab állam elfoglalt egy másik arab államot, majd arab, nyugati és más szövetségesek ellen harcolt. Bár csak kevés muzulmán kormány támogatta nyíltan Szaddam Husszeint, sok arab elit bátorította, és rendkívül népszerű volt az arab közvélemény nagy részének szemében. Az iszlám fundamentalista mozgalmak egyetemlegesen Irakot támogatták a nyugati hátterű kuvaiti és szaúdi kormánnyal szemben. Az arab nacionalizmus elvetésével Szaddam Husszein nyíltan az iszlámhoz fordult segítségért. Ő és támogatói megpróbálták civilizációk közti harcnak beállítani a háborút. „Nem a világ van Irak ellen – nyilatkozta Safar Al-Hawali, a mekkai Umm Al-Qura Egyetem Iszlám Tanulmányok Központjának dékánja egy széles körben terjedő kazettán – hanem a Nyugat van az Iszlám ellen.” Félretéve az Irak és Irán közti rivalizálást, a legfőbb iráni vallási vezető, Khomeini ajatollah szent háborúra szólított fel a nyugat ellen: „Az amerikaiak agressziója, pénzsóvársága, tervei és politikája elleni harc dzsihádnak tekintendő, és mindenki, aki az ügyért áldozza életét, mártírrá válik.” „Ezt a háborút minden arab és minden muzulmán ellen vívják, nem egyedül Irak ellen” – mondta Husszein jordán király.

 

Az arab elitek jelentős része és az arab közvélemény felsorakozott Szaddam Husszein mögé, és ez arra kényszerítette az Irak-ellenes koalícióban részt vevő arab kormányokat, hogy visszafogottan cselekedjenek és nyilatkozzanak. Az arab kormányok ellenezték azokat a későbbi nyugati erőfeszítéseket is, amelyek célja az Irakra történő nyomásgyakorlás volt, vagy elhatárolódtak azoktól, beleértve a repüléstilalmi zóna 1991-es felállítását és Irak 1993. januári bombázását is. Az 1990-es nyugati-szovjet-török-arab Irak-ellenes koalícióból 1993-ra szinte csak a Nyugat és Kuvait Irak elleni szövetsége maradt meg. A muzulmán az Irak elleni nyugati akciókat szembeállították azokkal a tényekkel, hogy a nyugatiak nem voltak képesek megvédeni a bosnyákokat a szerbektől, és hogy nem tudták elérni, hogy szankciókat vezessenek be Izrael ellen az ENSZ-határozatok be nem tartása miatt. Érvelésük szerint a Nyugat kettős mércét alkalmaz. Egy olyan világban, amelyben civilizációk csapnak össze, elkerülhetetlen a kettős mérce alkalmazása: az egyik mércével mérik a rokon országokat, a másikkal pedig a többit.

 

Az iszlám kormányok és csoportok másrészt azért bírálták a Nyugatot, mert nem lépett fel a bosnyákok megvédése érdekében. Iráni vezetők Bosznia megsegítésére biztatták a világ összes muzulmánját. Az ENSZ-embargót megszegve Irán fegyvereket és embereket küldött Boszniába, az Irán által támogatott libanoni csoportok pedig gerillákat küldtek, hogy segítsék kiképezni és megszervezni a bosnyák hadsereget. A jelentések szerint 1993-ban közel négyezer, több mint két tucat iszlám országból származó muzulmán harcolt Boszniában. A szaúdi kormány és más országok is, a saját fundamentalista csoportjaik nyomására, jelentős támogatást nyújtottak a bosnyákoknak. 1992. végén Szaúd-Arábia jelentős mennyiségű pénzt adott fegyverekre és felszerelésekre a bosnyákoknak, amely révén ez utóbbiak jelentősen meg tudták növelni haderejüket a szerbekkel szemben. Az 1930-as években a spanyol polgárháborúba fasiszta, kommunista és demokratikus politikai berendezkedésű országok avatkoztak be. Az 1990-es években a jugoszláv konfliktusba muzulmán, ortodox és nyugati keresztény országok kapcsolódtak be. E párhuzam nem maradt észrevétlen. A bosznia-hercegovinai háború ugyanazokat az érzelmi reakciókat váltja ki, mint a fasizmus elleni harc a spanyol polgárháborúban. Amint egy szaúdi szerkesztő megjegyezte, „az ott meghaltakat mártírnak tekintik, akik muzulmán társaikat igyekeztek megmenteni”.

 

Erőszak és konfliktusok elő fognak fordulni az egy civilizációhoz tartozó államok és csoportok között is. Ezek a konfliktusok azonban valószínűleg kevésbé lesznek intenzívek és kisebb valószínűséggel fognak kiterjedni, mint a civilizációk közti konfliktusok. Az egy civilizációhoz tartozás csökkenti az erőszak valószínűségét olyan helyzetekben, amikor egyébként sor kerülhetne rá. 1991-ben és 1992-ben sokan tartottak annak a lehetőségétől, hogy erőszakos konfliktus tör ki Oroszország és Ukrajna között a vitatott területek, elsősorban a Krím, a fekete-tengeri flotta, az atomfegyverek és gazdasági kérdések miatt. Amennyiben viszont az egy civilizációhoz való tartozás számít, az ukránok és az oroszok közti erőszak valószínűsége csekély. Mindkét nép szláv, túlnyomórészt ortodox és évszázadokon keresztül szoros kapcsolatban élt a másikkal. 1993. elején, annak ellenére, hogy minden okuk meglett volna a konfliktusra, a két ország vezetői eredményesen tárgyaltak egymással az országaikat szembeállító témákról. Miközben az ortodoxok és a muzulmánok közt komoly harcok folytak a volt Szovjetunió más területein és jelentős feszültség alakult ki a nyugati és az ortodox keresztények között a balti államokban, gyakorlatilag semmiféle erőszak nem történt az oroszok és az ukránok közt.

 

A Nyugat jelenleg soha nem látott hatalommal bír a többi civilizációhoz képest. Az ellenséges szuperhatalom eltűnt a térképről. A Nyugati államok között elképzelhetetlen egy katonai konfliktus, és a Nyugat katonai ereje felülmúlhatatlan. Japántól eltekintve a Nyugatnak gazdasági téren sem akad versenytársa. A Nyugat dominál a nemzetközi politikai és biztonsági szervezetekben és – Japánnal karöltve – a nemzetközi gazdasági intézményekben is. Globális politikai és biztonsági kérdésekben az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország szava a döntő, gazdasági kérdésekben pedig az Egyesült Államok, Németország és Japán hármasa dönt. Ezek az országok rendkívül szoros kapcsolatokat ápolnak egymással, kizárva a döntéshozatalból a kisebb és elsősorban nem-nyugati országokat. Úgy állítják be a világ előtt az ENSZ Biztonsági Tanácsa vagy a Nemzetközi Valutaalap nyugati érdekeket szolgáló döntéseit, mintha azok a világközösség akaratát tükröznék.

 

A „világközösség” vált azzá az eufemisztikus szóvá, amely (a „szabad világot” felváltva) globális legitimációt biztosít az Egyesült Államok és más nyugati hatalmak érdekeit szolgáló akcióknak. A Nyugat az IMF-en és más nemzetközi gazdasági szervezeteken keresztül mozdítja elő gazdasági érdekeit és olyan gazdaságpolitikát kényszerít más nemzetekre, amilyet akar. Egy nem-nyugati népek körében rendezett szavazáson az IMF minden bizonnyal elnyerné a pénzügyminiszterek és még néhány ember támogatását, azonban túlnyomórészt kedvezőtlen fogadtatásra találna mindenki más részéről, akik, Georgij Arbatovhoz, hasonlóan úgy vélekednének, hogy az IMF tisztségviselői olyan „neo-bolsevikok, akik abban lelik örömüket, hogy más népek pénzét sajátítják ki, egy antidemokratikus és idegen gazdasági és politikai viselkedésmódot és elfojtva a gazdasági szabadságot kényszerítve rájuk”.

 

 

Az ENSZ Biztonsági Tanácsának összetételében és döntéseiben megnyilvánuló nyugati erőfölény – amelyet csak néha mérsékelt Kína tartózkodása – volt az oka annak, hogy az ENSZ legitimálta azt a nyugati katonai beavatkozást, amely Irakot Kuvait elhagyására kényszerítette, és a kifinomult iraki arzenált és hadiipart megsemmisítette. Ez az erőfölény vezetett ahhoz az eddig előzmények nélküli akcióhoz is, amelynek során az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország rávette a Biztonsági Tanácsot, hogy különféle szankciókkal fenyegetve, Líbiát rákényszerítse a PanAm 103-as járatának felrobbantásával vádolt emberek kiadatására. Miután a Nyugat legyőzte a legerősebb arab hadsereget, nem habozott kihasználni a helyzetéből származó előnyét az egész arab világban. A Nyugat arra használja a nemzetközi intézményeket, katonai erejét és gazdasági erőforrásait, hogy olyan irányba terelje a világ eseményeit, amely révén fenn tudja tartani erőfölényét, meg tudja védeni érdekeit és terjeszteni tudja a számára fontos politikai és gazdasági értékeket.

 

A nem-nyugatiak legalábbis így látják az új világot, és jelentős részben igazuk is van. Az erőkülönbség és a katonai, gazdasági és intézményi hatalomért folytatott harc minden bizonnyal az egyik forrása a Nyugat és a többi civilizáció közt fennálló konfliktusoknak.

 

A kulturális, azaz az alapértékekben és hitben megnyilvánuló különbségek alkotják a másik konfliktusforrást. V. S. Naipul azt állította, hogy a nyugati civilizáció az az „egyetemes civilizáció”, amely „mindenkire vonatkozik”. Felszínesen szemlélve megállapítható, hogy a nyugati civilizáció az egész világon elterjedt. Mélyebben vizsgálva azonban az a helyzet, hogy a nyugati fogalmak alapvetően különböznek a többi civilizáció fogalmaitól. Az individualizmus, a liberalizmus, az alkotmányosság, az emberi jogok, az egyenlőség, a szabadság, a törvényesség, a demokrácia, a szabad piac, az egyház és az állam szétválasztása olyan nyugati fogalmak, amelyek kevés visszhangra találnak az iszlám, a konfuciánus, a japán, a hindu, a buddhista vagy ortodox kultúrákban.

 

Azok a nyugati erőfeszítések azonban, amelyek ezeknek az eszméknek a terjesztésére irányulnak, céljukkal ellentétesen, éppen „az emberi jogok imperializmusa” ellen váltanak ki reakciókat, és a helyi értékek újramegerősödését okozzák, amint az a nem-nyugati kultúrákban élő fiatal generációk vallásos radikalizmust támogató attitűdjéből látszik. Már maga az az elképzelés is nyugati, hogy létezik egy „egyetemes civilizáció”, és éles ellentétben áll a legtöbb ázsiai civilizáció partikularizmusával, azzal a jellegzetességével, hogy az emberek közötti különbözőséget hangsúlyozza. S valóban, egy ismertetés szerzője, aki száz, különböző társadalmak értékeit vizsgáló összehasonlító tanulmányt tekintett át, arra a következtetésre jutott, hogy „a Nyugaton leginkább fontos értékek a világban a legkevésbé fontosak közé tartoznak”. A politika terén e különbségek természetesen a legvilágosabban abban nyilvánulnak meg, hogy az Egyesült Államok és más nyugati hatalmak arra próbálnak rákényszeríteni más népeket, hogy vegyék át a demokráciára és az emberi jogokra vonatkozó nyugati fogalmakat. A modern demokratikus államrend nyugati eredetű, és csak a nyugati gyarmatosítás és imperializmus eredményeképpen honosodott meg esetenként a nem-nyugati társadalmakban.

 

Kishore Mahbubani szerint a világpolitika fő tengelyében a jövőben a „Nyugat és a világ többi része” közti konfliktus és a nem-nyugati civilizációknak a nyugati hatalomra és értékekre adott válaszai fognak állni.

 

E válaszok általában a következő három formula egyikében vagy azok kombinációiban fognak manifesztálódni. Szélsőséges esetben a nem-nyugati államok lehet, hogy – Burmához és Észak-Koreához hasonlóan – megkísérelnek elszigetelődni, megpróbálják megvédeni a társadalmukat a nyugati behatolástól vagy „korrupciótól”, és  ténylegesen azt választják, hogy kimaradjanak a Nyugat által dominált világközösségből. Ezért azonban nagy árat kell fizetni, és csak kevés ország folytatja kizárólag ezt a politikát. Egy másik lehetőség, amely a nemzetközi kapcsolatok elméletében a jó helyezkedésnek (band-wagoning) felel meg, annak a megkísérlése, hogy csatlakozzanak a Nyugathoz, elfogadva annak értékeit és intézményeit. A harmadik lehetőség a Nyugat „kiegyensúlyozására” való törekvés a gazdasági és katonai erő fejlesztése, valamint a más nem-nyugati társadalmakkal való Nyugat-ellenes együttműködés révén, mindeközben megőrizve a hagyományos értékeket; egyszóval modernizálás, de nem nyugatosítás.

 

A Nyugat és a konfuciánus-iszlám országok közti konfliktus központjában nagyrészt, bár nem kizárólag a nukleáris, vegyi és biológiai fegyverek, ballisztikus rakéták és más fejlett hordozóeszközök, vezérlő- és felderítőrendszerek és más, a célbajuttatást segítő elektronikai eszközök állnak. A Nyugat a leszerelést univerzális szabálynak tekinti, és a leszerelési szerződéseket és ellenőrzésüket e szabály betartásának eszközeiként értékeli. Különféle szankciók életbeléptetésével fenyegeti azokat, akik elősegítik e fejlett fegyverek elterjedését, és előnyökkel kecsegteti azokat, akik ezt nem teszik. A Nyugat figyelme természetesen a vele szemben éppen aktuálisan vagy potenciálisan ellenséges nemzetekre összpontosul.

 

A nem-nyugati nemzetek ugyanakkor fenntartják maguknak a jogot, hogy minden olyan fegyvert megvásároljanak és hadrendbe állítsanak, amit a biztonságuk érdekében szükségesnek tartanak. Teljes mértékben magukénak érzik az indiai védelmi miniszter álláspontját, aki a következőképp válaszolt, amikor megkérdezték tőle, hogy milyen tanulságot szűrt le az Öböl-háborúból: „Ne háborúzz az Egyesült Államokkal, hacsak nincs nukleáris fegyvered.” A nukleáris és vegyi fegyverekre, valamint rakétákra, talán helytelenül, úgy tekintenek, mint a hagyományos fegyvernemekben megnyilvánuló nyugati erőfölény kiegyensúlyozását szolgáló eszközökre. Kínának természetesen már van nukleáris fegyvere, Indiának és Pakisztánnak pedig megvan a lehetősége ezek hadrendbe állítására. Észak-Korea, Irán, Irak, Líbia és Algéria minden valószínűség szerint igyekszik szert tenni rá. Egy magas rangú iráni katonatiszt azt nyilatkozta, hogy minden muzulmán államnak rendelkeznie kellene nukleáris fegyverrel, 1988-ban pedig az iráni elnök állítólag kiadott egy rendeletet, amelyben „védelmi és támadó célú vegyi, biológiai és radiológiai fegyverek” fejlesztésére hívott fel.

 

A Nyugat-ellenes katonai erő fejlődése szempontjából központi jelentősége van a kínai katonai potenciál folyamatos bővülésének és annak a törekvésnek, hogy ily módon katonai hatalmat hozzon létre. A látványos gazdasági növekedés lehetővé teszi, hogy Kína növekvő ütemben bővítse katonai kiadásait, és jelentős előrehaladást érjen el fegyveres ereje modernizálása terén. Fegyvereket vásárol a szovjet utódállamoktól; fejleszti nagy hatótávolságú rakétáit; 1992-ben tesztelt egy egy megatonnás nukleáris töltetet. Fejleszti hordozóeszközeit, légi-utántöltő-technológiát vásárol, és repülőgép-hordozót is igyekszik beszerezni. Kína katonai erejének fejlesztése és a Dél-kínai-tengerrel kapcsolatos területi követelései miatt Kelet-Ázsiában multilaterális fegyverkezési verseny vette kezdetét. Kína ugyanakkor jelentős fegyver- és haditechnika-exportőr is. Líbiába és Irakba nukleáris fegyverek és ideggáz előállítására alkalmas eszközöket exportált, Algériának pedig segített egy nukleáris fegyverkísérletek végzésére és nukleáris fegyverek előállítására is alkalmas reaktor felépítésében. Iránnak is eladott egy olyan nukleáris technológiát, amely amerikai szakértők szerint csak fegyvergyártásra használható, és valószínűleg Pakisztánnak is szállított háromszáz mérföld hatósugarú rakéták előállításához szükséges alkatrészeket. Észak-Korea atomfegyver-programja már jó ideje működik, és az ország fejlett rakétákat és rakétatechnológiát adott el Szíriának és Iránnak. A fegyver- és haditechnika-kereskedelem iránya általában Kelet-Ázsiából a Közel-Keletre vezet. Van azonban ezzel ellentétes irányú mozgás is; Kína Pakisztántól szerzett be Stinger-rakétákat.

 

Kialakult tehát egy konfuciánus-iszlám katonai kapcsolat, amelynek a célja, hogy tagjai számára elősegítse a Nyugat katonai erejének ellensúlyozásához szükséges fegyver- és haditechnika megvásárlását. Lehet, hogy e kapcsolat tartós lesz, de az is lehet, hogy nem. Jelenleg azonban él – David McCurdy szavai szerint – „a renegátok kölcsönös támogatási egyezsége, amelyet a fegyverkereskedők és támogatóik tartanak fenn.” Az iszlám-konfuciánus államok és a Nyugat között újfajta fegyverkezési verseny van kibontakozóban. Egy hagyományos fegyverkezési versenyben a két fél azért fejleszti fegyverzetét, hogy kiegyensúlyozza a másik oldalt, illetve hogy lépéselőnyre tegyen szert. Ebben az újfajta fegyverkezési versenyben az egyik fél fejleszti a fegyverzetét, a másik fél viszont nem kiegyensúlyozni próbálja azt, hanem igyekszik megakadályozni és megelőzni a másik fegyverkezését, miközben ő maga csökkenti saját katonai potenciálját.

 

E tanulmány nem amellett érvel, hogy a civilizációs identitás fel fogja váltani a másfajta identitásokat, hogy a nemzetállamok meg fognak szűnni, hogy minden civilizáció egységes és koherens politikai entitássá fog válni, vagy hogy az egy civilizáción belüli csoportok nem fognak konfliktusba kerülni vagy harcolni egymással. E dolgozat csupán azt a hipotézist állítja fel, hogy a civilizációk közti különbségek valóságosak és fontosak; hogy a civilizáció-tudatosság növekszik; hogy globálisan uralkodó konfliktustípusként, a civilizációk közti konfliktusok fel fogják váltani az ideológiai és más típusú konfliktusokat; hogy a nemzetközi kapcsolatok, amelyek hagyományosan a nyugati civilizáción belüli játszmák voltak, egyre inkább veszíteni fognak nyugati jellegükből, és olyan játékká válnak, amelyben a nem-nyugati civilizációk is szereplőkké válnak s nem maradnak a történések puszta tárgyai; hogy sikeresen működő nemzetközi politikai, biztonsági és gazdasági intézmények nagyobb eséllyel jönnek létre civilizációkon belül, mint azok határain átlépve; hogy a különböző civilizációkhoz tartozó csoportok közt gyakoribbak, tartósabbak és kegyetlenebbek lesznek a konfliktusok, mint az egy civilizációhoz tartozó csoportok között; hogy a különböző civilizációkhoz tartozó csoportok közti erőszakos konfliktusoknak van a legnagyobb esélye arra, hogy esetleg világháborúba torkolló eszkaláció legveszélyesebb forrásaivá váljanak; hogy a világpolitika fő tengelyét a „Nyugat és a világ többi része” közti kapcsolatok fogják alkotni; hogy néhány nem-nyugati ország elitje meg fogja kísérelni, országát a Nyugat részévé tegye, azonban ennek véghezvitele során a legtöbb esetben jelentős akadályokba fog ütközni; hogy a közeljövő fő konfliktusa a Nyugat és néhány iszlám-konfuciánus ország közt fog kialakulni.

 

Nem azért írom ezt, mintha kívánatosnak tartanám a civilizációk közti konfliktusokat. Csupán egy hipotézist szerettem volna felállítani arról, hogy milyen lehet a jövő. Ha e hipotézisek elfogadhatók, akkor számolni kell azzal, hogy milyen következményei lehetnek a nyugati politikára nézve.  E következmények két csoportra oszthatók: rövid távú előnyszerzés és hosszú távú alkalmazkodás. Rövid távon egyértelműen az áll a Nyugat érdekében, hogy erősítse a saját civilizációján belüli együttműködést és egységet, elsősorban Európa és Észak-Amerika között; hogy a Nyugat részévé tegye a nyugatihoz hasonló kultúrával rendelkező kelet-európai és latin-amerikai társadalmakat; hogy erősítse a meglévő együttműködést Oroszországgal és Japánnal; hogy megelőzze azt, hogy a civilizációk közti helyi szintű konfliktusok nagyobb, civilizációk közti konfliktusokká terebélyesedjenek; hogy korlátozza a konfuciánus és iszlám országok katonai erejének bővülését; hogy visszafogja a nyugati katonai potenciál csökkentésének mértékét, és fenntartsa katonai erőfölényét Kelet- és Dél-nyugat-Ázsiában; hogy kiaknázza a konfuciánus és iszlám országok között meglévő különbségeket és konfliktusokat; hogy növelje a többi civilizációs csoportnál a nyugati értékek és érdekek iránt érzett szimpátiát; hogy megerősítse a nyugati érdekeket és értékeket tükröző és azokat legitimáló nemzetközi intézményeket, és az azokban való aktív részvételre biztassa a nem-nyugati államokat.

 

Hosszú távon más intézkedésekre lehet szükség. A nyugati civilizáció egyszerre nyugati és modern. A nem-nyugati civilizációk anélkül próbáltak meg modernné válni, hogy nyugativá váltak volna. Napjainkig ez csak Japánnak sikerült teljes mértékben. A nem-nyugati civilizációk továbbra is igyekeznek majd szert tenni a modern lét részét képező jólétre, technológiára, szakértelemre, gépekre és fegyverekre. Továbbra is meg fogják kísérelni e modernség összeegyeztetését hagyományos kultúrájukkal és értékeikkel. Gazdasági és katonai erejük a Nyugathoz képest növekedni fog. A Nyugatnak ezért egyre növekvő mértékben kell majd alkalmazkodnia e nem-nyugati modern civilizációkhoz, amelyek ereje egyre jobban meg fogja közelíteni a Nyugatét, s amelyek értékei és érdekei azonban jelentősen különböznek a Nyugat értékeitől és érdekeitől. Ezért a Nyugat az érdekei megvédéséhez elegendő gazdasági és katonai hatalmat kell megőriznie e civilizációkkal szemben. Ugyanakkor a Nyugatnak mélyebben meg kell értenie azokat az alapvető vallási és filozófiai feltevéseket, amelyek más civilizációk alapjául szolgálnak, és azt, hogy az azokban élő emberek hogyan látják érdekeiket. A Nyugatnak komoly erőfeszítéseket kell tennie a nyugati és a többi civilizáció közti közös elemek azonosítására. A belátható jövőben nem fog létrejönni univerzális civilizáció, hanem a különböző civilizációk olyan világa fog kialakulni, amelyben minden civilizációnak meg kell tanulnia együttélni a másikkal.

 

Első megjelenés: Foreign Affairs, 1993

Újraközlés: The Sunday Times, 2001. október 14.

Magyarul olvasható: Szeptember 11. értelmezések, elméletek, viták Balassi kiadó, 2002.

 



[1]North American Free Trade Area, Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Övezet. 

2 Central American Common Market, Közép-Amerikai Közös Piac.

3 Mercado Común del Sur, Egyesült Dél-amerikai Piac.