Kingsley DAVIS
és Wilbert E. MOORE
Egy korábbi
írásunkban bemutattunk néhány fogalmat, amelyek
alkalmasak a társadalmi egyenlőtlenség jelenségeinek
tudományos közelítésére. Ebben a
tanulmányban egy további lépést teszünk
előre a rétegződés elméletének
területén: megkíséreljük bemutatni a
rétegződés és a társadalmi rend többi
része közötti kapcsolatot. Abból az
állításból kiindulva, mely szerint “egyetlen
társadalom sem osztálynélküli” vagy
rétegződésnélküli, funkcionális
terminusokkal próbáljuk megmagyarázni azt az egyetemes
szükségszerűséget, amely a
rétegződést minden társadalmi rendszerben
előidézi. Ezt követően megkíséreljük
megmagyarázni, hogy miért oszlik el a presztízs
megközelítőleg hasonló módon a
pozíciók fő típusai között a
különböző társadalmakban.
Minthogy azonban nagy
különbségek fordulnak elő az egyes társadalmak
között a rétegződés fokában és
fajtájában, figyelmet fordítunk a társadalmi egyenlőtlenség
változataira is, és azokra a különböző
tényezőkre, amelyek ezeket létrehozzák.
Nyilvánvaló, hogy e feladat megoldásához két
irányba kell elindulnia az elemzésnek, hogy egyfelől a
rétegződés egyetemes vonásait, másfelől a
rétegződés változó vonásait
megérthessük. Természetesen az elemzés egyik oldala
segíti a másikat és mindkettő
nélkülözhetetlen. Az itt következő
tárgyalás során egymásba is fonódnak,
habár helyszűke miatt a hangsúlyt az egyetemes
vonásokra fektetjük.
Egy dologról
az elemzés egész folyamán nem feledkezhetünk meg:
nevezetesen arról, hogy a vita a pozíciók rendszerére,
és nem azokra az egyénekre vonatkozik, akik ezeket a
pozíciókat elfoglalják. Más kérdés
az, hogy miért van a különböző
pozícióknak eltérő presztízsük, és
más az, hogy hogyan jutnak bizonyos egyének ezekbe a
pozíciókba. E két kérdés — mint azt
érvelésünk majd megpróbálja megmuttni —
összekapcsolódik, gondolatilag azonban fontos
szétválasztani őket.
A
rétegződéssel foglalkozó szakirodalom legnagyobb
része a második kérdést próbálta
megválaszolni (különös tekintettel a rétegek
közötti mobilitás könnyűségére,
illetve nehézségére) anélkül, hogy az
első kérdést megoldotta volna. Az első
kérdés azonban logikailag is előzi a másodikat,
és az egyes egyének vagy csoportok esetében
ténylegesen is elsődleges.
Furcsa módon,
a rétegződés egyetemes meglétét
magyarázó fő funkcionális
szükségszerűség pontosan az a követelmény,
amellyel minden egyes társadalom szembekerül, amikor a
társadalmi struktúrában az egyéneket elhelyezi
és motiválja. A társadalomnak, mint funkcionáló
mechanizmusnak valamiképpen el kell osztania tagjait a társadalmi
pozíciókban, és arra kell késztetnie őket,
hogy a pozícióikkal járó
kötelezettségeket ellássák. Így a
motivációkkal két szinten kell foglalkoznia: a
megfelelő egyénekbe bele kell nevelni azt a vágyat, hogy
bizonyos pozíciókat betöltsenek, és miután
már elfoglalták ezeket a pozíciókat, el kell
ültetni bennük a vágyat, hogy a velük járó
kötelezettségeknek eleget tegyenek. (A motiváció
szükségessége) független attól, hogy a rendszer
kompetitívjellegű-e, vagy sem. Egy versenyszerű rendszer a
pozíciók elérésére irányuló
motivációnak tulajdoníthat nagyobb fontosságot, a
nem-kompetitív rendszer pedig talán a pozíciókkal
együtt járó kötelességek
ellátását tartja fontosabbnak; de a
motiváció mindkét típusára minden
rendszerben szükség van.
Ha a
különféle pozíciókhoz kapcsolódó
kötelességek egyformán kellemesek lennének az emberi
organizmus számára, egyformán fontosak a társadalmi
fennmaradás szempontjából, és egyforma
képességeket, vagy tehetségek igényelnének,
akkor mindegy lenne, hogy ki milyen pozícióba kerül,
és a társadalmi elhelyezkedés problémája is
kisebb lenne. De valójában egyáltalán nem mindegy,
hogy ki milyen pozícióba kerül, nemcsak azért, mert
egyes pozíciók lényegüknél fogva kellemesebbek,
mint mások, hanem azért is, mert bizonyos pozíciók
különös képezettséget vagy tehetséget
igényelnek, és egyes pozíciók funkcionálisan
fontosabbak, mint mások. Az is lényeges, hogy a
pozíciókkal együtt járó
kötelezettségeket azzal az igyekezettel lássák el,
amelyet fontosságuk megkövetel. Ezért a társadalomnak
először is
szükségképpen a jutalmazás valamilyen
fajtájával kell rendelkeznie, amelyet mint
ösztönzőt felhasználhat, és másodszor egy
olyan módszerrel is rendelkeznie kell, amelynek
segítségével a jutalmakat a pozícióknak
megfelelően differenciáltan osztja szét. A jutalmak
és elosztásuk a társadalmi rend
részévé válnak, és ezen az alapon jön
létre a rétegződés.
Kérdés,
hogy milyen fajta jutalmak állnak a társadalom
rendelkezésére, hogy azokat tagjai között elossza,
és a lényeges szolgáltatásokat biztosítsa.
Mindenek előtt a társadalom olyan dolgokkal rendelkezik, amelyek a
létfenntartáshoz és a kényelemhez járulnak
hozzá. Másodszor olyan dolgokkal, amelyek a humort és
szórakozást szolgálják. És végül
olyan dolgokkal, amelyek az önbecsüléshez és a
személyiség kiteljesítéséhez járulnak
hozzá. Az utóbbi, a személyiség sajátosan
társadalmi karaktere miatt nagymértékben függ
mások véleményétől, de fontossága
közel azonos az első kettőével. Minden társadalmi
rendszerben a jutalmak mindhárom fajtáját a
pozíciók szerint differenciáltan kell elosztani.
Bizonyos
értelemben a jutalmak “beépülnek” a
pozíciókba. A pozícióhoz kapcsolódó
“jogok”-ból állnak, és olyan dolgokból,
amiket a pozíció kísérőinek vagy
járulékainak nevezhetünk. A jogok gyakran, a
kísérők néha funkcionálisan viszonyulnak a
pozícióval együtt járó
kötelezettségekhez. (Ami a pozíciót betöltő
személy szempontjából jognak tűnik, azt a
közösség többi tagja rendszerint
kötelességnek tekinti).
Ezeken kívül
azonban lehet egész sereg kiegészítő jog és
járulék, amelyek a pozíció
funkciójának szempontjából nem
lényegbevágóak, de mégis fontosak a
pozíció vonzóvá tételében és a
vele járó kötelezettségek
ellátásának biztosításában.
Ha egy
társadalomban a különböző pozíciókkal
járó jogoknak és járulékos jutalmaknak
egyenlőtleneknek kell lenniök, akkor a társadalom
szükségszerűen rétegződött lesz, mivel a
rétegződés pontosan ezt jelenti. A társadalmi
egyenlőtlenség tehát egy oltan öntudatlanul
megteremtett eszköz, amelynek segítségével a
társadalmak biztosítani tudják, hogy a legfontosabb
pozíciókat a legmagasabban képzett személyek
lelkiismeretesen töltsék be. Ezért minden társadalomnak,
eltekintve attól, hogy egyszerű vagy összetett, mind a
presztízs, mind pedig a megbecsülés alapján
differenciálnia kell a személyeket, és ezért
bizonyos mértékű intézményesített
egyenlőtlenséggel kell rendelkeznie. Ebből viszont nem
következik az, hogy az egyenlőtlenség
mértékének vagy típusának minden
társadalomban szükségszerűen azonosnak kell lennie. E
tények most tárgyalandó tényezőktől
függnek.
Abból az
általános funkcióból kiindulva, amelyet az
egyenlőtlenség szolgál, meg lehet határozni azt a
két tényezőt, amelyek a különböző pozíciók
viszonylagos rangját meghatározzák.
Általában azok a pozíciók biztosítják
a legjobb jutalmat és kerülnek ennek megfelelően rangban az
első helyre, amelyek a) a társadalom szempontjából a
legfontosabbak; b) a leghosszabb képzést vagy legnagyobb tehetséget
kívánják meg. Az első tényező a
funkcióra vonatkozik és relatív
jelentőségű; a második az eszközöket
érinti és összefügg a szűkösséggel.
Tulajdonképpen
egy társadalomnak nincs szüksége arra, hogy a
pozíciókat funkcionális fontosságukkal
arányosan jutalmazza. Csak elegendő jutalmat kell
biztosítania ahhoz, hogy e funkciókat
hozzáértően ellássák. Más
szóval, azt kell biztosítania, hogy a kevésbé
lényeges pozíciók ne versenyezzenek a lényeges
pozíciókkal. Ha egy pozíciót könnyű
betölteni, akkor nem kell nagymértékben jutalmazni,
még akkor sem, ha az fontos. Másrészről, ha a
pozíció fontos, de nehéz betölteni, akkor a
jutalomnak elég magasnak kell lennie ahhoz, hogy a
pozíciót valamiképpen be tudják tölteni. A
funkcionális fontosság így szükséges, de nem
elégséges oka annak, hogy egy-egy pozíciónak magas
rangja legyen.
Gyakorlatilag minden
pozíció ellátása — függetlenül
attól, hogy hogyan jutnak hozzá — valamilyen
szakképzettséget vagy képessséget követel meg.
Ez magában a pozíció fogalmában benne foglaltatik,
amennyiben azt implikálja, hogy a pozíciót
betöltő személynek éppen, mert a pozíciót
betölti, bizontos dolgokat végre kell hajtania.
Végső
soron csak két olyan mód létezik, ahogyan egy
személy kvalifikációja létrejön: belső
képesség folytán, vagy képzés során.
Nyilvánvaló, hogy a konkrét tevékenységekhez
mindig mindkettő szükséges, de gyakorlati szempontból
hol az egyikben, hol a másikban, hol mindkettőben mutatkozhat
hiány. Bizonyos pozíciók a veleszületett
tehetségnek olyan magas fokát követelik meg, hogy azok a személyek, akik ezeket
betölthetik, szükségképpen ritkák. Sok esetben
azonban a tehetség bőségesen található a
népesség körében, ám a képzési
periódus olyan hosszú, költséges és bonyolult,
hogy viszonylag kevesen szerezhetnek csak magasabb végzettséget.
A modern orvostudomány például a legtöbb egyén
szellemi kapacitásán belül esik, de az orvosképzés
annyira megterhelő sé drága, hogy
valószínűleg senki sem vállalná, ha az orvos
pozíciója nem járna olyan jutalommal, amely
arányban áll az érte hozott áldozattal.
Ha egy
pozíció betöltéséhez szükséges
tehetségek bőségben vannak és a szükséges
képzés könnyű, akkor a pozíció
elérési módjának kevés köze van a
pozícióval járó kötelezettségekhez. A
kapcsolat tulajdonképpen véletlenszerű is lehet. De ha a
szükséges szakképzettségekben hiány mutatkozik
a tehetségek szűkössége vagy a képzés
költségessége miatt, akkor a pozíciónak,
amennyiben funkcionálisan fontos, olyan vonzerővel kell
rendelkeznie, amelynek révén felveszi a versenyt a többi
pozícióval. Ez valójában annyit jelent, hogy a
pozíciónak magasan kell állania a társadalmi
ranglétrán, azaz nagy presztízst, magas fizetést,
bőséges szabadidőt és hasonlókat kell
biztosítania.
Amennyiben a
rétegződés két rendszere között
különbség van, akkor az azoknak a tényezőknek
tudható be, amelyek a diferenciált jutalmazás két
meghatározójára, azaz a funkcionális
fontosságra, illetve a megfelelő személyzet
szűkösségére hatnak. Az egyik társadalomban
fontos pozíciók nem feltétlenül fontosak egy
másik társadalomban, mivel a társadalmi feltételek
vagy a társadalom belső fejlettségi foka
különbözők lehetnek. (...) Tehát a
rétegződés bármilyen partikuláris rendszere
úgy értelmezhető, mint azon speciális
feltételek terméke, amelyek a differenciált
jutalmazás fent említett alapjait befolyásolják.
Annak okát,
hogy mért szükséges a vallás,
nyilvánvalóan abban a tényben találhatjuk meg, hogy
az emberi társadalom elsődlegesen úgy
valósítja meg egységét, hogy tagjai osztoznak
bizonyos közös végső értékeken és
célokon. Ezek az értékek és célok ugyan
szubjektívek, mégis hatnak a magatartásra, és
integrációjuk teszi képessé a társadalmat
arra, hogy rendszerként működjön. Mivel a célok
és értékek nem öröklöttek, és nem a
külső természetből származnak, a kultúra részeként
alakultak ki, a kommunikáció és az erkölcsi
nyomás révén. Mégis úgy kell a
társadalom tagjainak szemében megjelenniük, mint amelyek
valamilyen realitással bírnak, és a vallásos hit,
illetve rituálé szerepe az, hogy a realitásnak ezt a
látszatát megalapozza és erősítse. (...) A
megszentelt tárgyak és az általuk szimbolizált
lények imádata révén, továbbá a
természetfeletti előírások elfogadása
révén, amelyek egyben magatartási szabályok is,
erős kontrollt lehet gyakorolni az emberi viselkedés felett, olyan
irányba terelve azt, amely fenntartja az
intézményesített struktúrát, és
alkalmazkodik a végső célokhoz és értékekhez.
Ha a vallás szerepéről alkotott ezel felfogás igaz,
akkor érthető, hogy miért kerül minden ismert
társadalomban a vallási tevékenység olyan
sajátos személyek felügyelete alá, akik
ezáltal a társadalom rendes tagjainál nagyobb jutalmakat
élveznek. A jutalmak és speciális privilégiumok
közül egyesek csak a legmagasabb egyházi
funkcionáriusokat illetik, de a többiek rendszerint az egész
papi osztályra érvényesek, ha ilyen egyáltalán
van.
Ezen
túlmenően különös viszony áll fenn az
egyházi tisztségviselő kötelességei és
azok között a speciális privilégiumok között,
amelyeket élvez. Ha a természetfeletti világ sokkal
végzetesebben irányítja az emberek sorsát, mint a
valóságos világ, akkor földi
képviselőjének, azaz annak a személynek, akin
keresztül a természetfelettivel kommunikálhat az ember,
hatalommal bíró egyénnek kell lennie. Ö a megszentelt
tradíciók őrzője, a rituálék
felkészült bemutatója, a tan és mítosz
magyarázója. Az istenekkel olyan szoros kapcsolatban áll,
hogy úgy tekintik, mintha maga is rendelkezne bizonyos
jellemvonásaikkal. Röviden tehát ő is kissé
megszentelt, és ezáltal megszabadul bizonyos vulgárisabb
szükségletektől, illetve kontrolloktól.
Ezért nem
tekinthető véletlennek, hogy az egyházi
funkcionáriusok olykor a hatalom legmagasabb pozícióihoz
kapcsolódtak, miként a teokratikus rendszerekben. (...)
A
különösen fejlett — tudományos
technológiára épülő —
társadalmakban azonban a papság lassanként elveszti
státusát, mert a megszentelt hagyomány és a
természetfeletti tisztelete háttérbe szorulnak. A
társadalom alapvető értékei és
általános céljai egyre kevésbé antropomorf
módon nyernek kifejezést, olyan hivatalnokok révén,
akik alapjában inkább politikai, gazdasági és
oktatási pozíciókat foglalnak el, semmint
egyháziakat. Mindazonáltal könnyen lehetséges, hogy
az értelmiségiek túlbecsülik azt a fokot, amennyire a
papság egy világiasodónak feltételezett
környezetben presztízsét elvesztette. Amikor alaposan megvizsgáljuk
a kérdést, kiderül, hogy a városi
proletariátus és a falusi polgárság meglepően
istenfélő és paphoz-kötött. Egyetlen
társadalom sem vált olyan szekularizálttá, hogy
teljesen megsemmisítse a transzcendentális célokba
és természetfeletti személybe vetett hitét. S
még a szekularizált társadalomban is léteznie kell
valamilyen rendszernek, amely integrálja és rituálisan
kifejezi az alapvető értékeket, és amely
csalódás, halál vagy szerencsétlenség
esetén segít az érzelmi egyensúly
visszaszerzésében.
Akárcsak az
egyház, a kormány is egyedi és
nélkülözhetetlen szerepet játszik a
társadalomban. De az egyházzal ellentétben, amely az
integrációt az érzelmek, a hit és a
szertartások alapján biztosítja, a kormány a
társadalmat a törvény és autoritás
alapján szervezi. Továbbá a társadalmat
inkább a tényleges, mintsem a láthatatlan világ
felé irányítja.
A kormány
funkciói tehát befelé a következők: a
normák végső betartása, az egymással
konfliktusban álló érdekek fölötti
ítélkezés, valamint a társadalom
általános, mindenre kiterjedő megtervezése és
irányítása, kifelé pedig a háború
és éa diplomáciai ügyek bonyolítása. A
kormány ezen funkciók teljesítésekor mint az
egész nép meghatalmazottja cselekszik, hatalmi
monopóliumot élvez és területén belül
minden egyént ellenőriz.
A politikai
cselekvés definíciószerűen magában foglalja az
autoritást. Ezért a rétegződés benne rejlik a
politikai viszonylatok természetében. A politikai
pozícióban megtestesült hatalom olyannyira
nyilvánvaló, hogy néha úgy vélik, hogy a
politikai egyenlőtlenség magában foglal minden
egyenlőtlenséget. Ám kimutatható, hogy a
rétegződésnek más alapjai is vannak, és hogy a
gyakorlatban bizonyos kontrollok gátolják a politikai hatalon
teljessé válását. Ilyenek: a) az a tény,
hogy a politikai tisztségek tényleges betöltői,
és különösképpen azok, akik a felső
politikát meghatározzák, szükségszerűen
kevesen kell, hogy legyenek a teljes népesség
számához viszonyítva; b) az a tény, hogy az
uralkodók inkább egy csoport, mint csak saját maguk
érdekeit képviselik, és ezért magatartásukat
olyan szabályok és szokások korlátozzák,
amelyek célja éppen az érdekek korlátozása;
c) az a tény, hogy a politikai tisztség viselője
csupán hivatala alapján rendelkezik autoritással.
E
korlátozó tényezőket figyelembe véve nem
meglepő, hogy az uralkodók gyakran kevesebb hatalommal és
presztízzsel rendelkeznek, mint amit a formális jogaik
felsorolása alapján várni lehetne.
Minden olyan
pozíció, amely betöltőjének
megélhetését biztosítja, definíció
szerint gazdaságilag jutalmazott. Ezért még azoknak a
pozícióknak (pl. politikai vagy egyházi) is van gazdasági
vonatkozásuk, amelyeknek fő funkciója nem gazdasági
jellegű, Ezért a társadalom számára
megfelelő eljárássá válik az, hogy
egyenlőtlen gazdasági juttatásokat használjon fel,
mint alapvető eszközt arra, hogy az emberek pozíciókba
kerülését szabályozza, és
kötelességeik ellátását stimulálja.
Ezért a gazdasági juttatás összege a
társadalmi státus egyik fő mutatójává
válik.
Azonban mégis
hangsúlyozni kell, hogy a pozíció nem azért hoz
hatalmat és presztízst, mert magas jövedelemmel jár.
Inkább arról van szó, hogy azért biztosít
magas jövedelmet, mert funkcionálisan fontos, és mert a
rendelkezésre álló személyzet valamilyen
okból nem elégséges. Ezért felületes és
téves úgy tekinteni a magas jövedelmet, mint egy ember
hatalmának és presztízsének okát, mint ahogy
tévedés azt gondolni, hogy a betegség oka a láz.[1]
A hatalom és
presztízs gazdasági forrását nem elsődlegesen
a magas jövedelem képezi, hanem a tőkejavak tulajdona
(beleértve a szabadalmakat, a jóindulatot, valamint a szakmai hírnevet).
Az ilyen tulajdont meg kell különböztetni a fogyasztói
javak birtoklásától, amely inkább mutatója,
mintsem oka a társadalmi helyzetnek. Más szóval, a
termelő javak tulajdona — helyesen megfogalmazva — a
többi pozíciókhoz hasonlóan jövedelmek
forrása és a jövedelem maga csupán mutató.
Még olyan helyzetekben is, amikor a társadalmi
értékeket széleskörűen
kommercializálták, és amikor a keresetek jelentik a
legkézenfekvőbb eszközt a társadalmi
pozíció megítélésére, akkor sem
annyira arról van szó, hogy a jövedelem presztízst
biztosít a pozíciónak, mint arról, hogy az
embereket arra ösztönzi, hogy versenyezzenek e
pozícióért. Igaz, ha valakinek pozíciója
révén magas jövedelme van, e pénz
segítségével akár egy másik pozícióba
is felkapaszkodhat. Ám ez megint csak az ő induló,
gazdaságilaeg előnyös státusának hatása,
amely a pénz közvetítésével gyakorol
befolyást.
Amikor a termelő
vállalkozás a magántulajdon rendszerében
működik, akkor az azon felüli jövedelem, amit az
egyén elkölt, létrehozhatja a tőkés
gazdaság birtoklását. Eredetileg az ilyen birtoklás
nem tekintendő másnak, mint egy egyén pénzügyi
helyzetének helyes irányításából
származó jutalomnak, később pedig a termelő
vállalkozás jutalmának. De ahogy a társadalmi
differenciálódás fejlődik, és az
öröklés intézménye mégis fennmarad,
megjelenik a puszta tulajdon jelensége és az ezért kapott
jutalom. Ilyen esetben nehéz azt bebizonyítani, hogy a
pozíció funkcionálisan fontos, vagy hogy a felmerült
szűkösség (tőkejavak szűkössége —
szerk.) nem külsőleges és véletlenszerű.
Kétségkívül ezért van az, hogy a termelői
javak esetében a magántulajdon intézménye egyre
inkább kritika tárgyává válik, ahogyan a
társadalmi fejlődés az iparosodás
irányába halad. Valójában azonban csak a puszta,
azaz szigorúan törvényes és funkciótlan
tulajdon támadható, mert az aktív tulajdon valamilyen
formája, legyen az magán-, vagy köztulajdon,
nélkülözhetetlen.
A termelői javak
tulajdonának egyik fajtája a mások munkája feletti
jogokból tevődik össze. A legkoncentráltabb és
legkizárólagosabb ilyen jog a rabszolgaság esetén
áll fenn, de a lényegi elv a jobbágyság
esetében is megmarad. Természetesen a tulajdon ezen
fajtájának van a legnagyobb jelentősége a
rétegződés szempontjából, mert ez
szükségképpen egyenlőtlen viszonyt hordoz
magában.
A tőkejavak
tulajdona azonban elkerülhetetlenül kényszerítő
elemet vezet be még a névlegesen szabad szerződéses
viszonyba is. A szerződéses alkalmazó autoritása
valójában bizonyos szempontokból nagyobb, mint a
feudális földesúré, amennyiben az utóbbit
jobban korlátozzák a hagyományos viszonosságok.
Már a klasszikus közgazdaságtan is felismerte, hogy a
versenyzők nem indulnak egyenlő esélyekkel, de ebből a
tényből nem vonta le a szükséges
következtetést, ti. azt, hogy bárhogyan is jussanak
hozzá, a javak és szolgáltatások feletti
egyenlőtlen kontroll a szerződő feleknek egyenlőtlen
előnyt fog biztosítani.
Az egyedi
célok eléréséhez vezető eszközök
megtalálásának funkciója — amikor nem
foglalkoznak a célok közötti választás
kérdésével — kifejezetten a technikai
szférákat érinti. Könnyű megmagyarázni,
hogy a nagy szakértelmet kívánó
pozíciók miért kapnak magas jutalmat. Ez ugyanis a
legegyszerűbb esete annak, hogy a jutalmakat úgy osztják el,
hogy vonzzák a tehetséget és motiválják a
képzést. Az is nyilvánvaló, hogy miért nem
kapják meg szinte soha a legmagasabb jutalmat: a technikai tudás
fontossága társadalmi szempontból sohasem olyan nagy, mint
a célok integrációja, ami egyházi, politikai
és gazdasági szinteken megy végbe. Mivel a technológiai
szint pusztán az eszközökkel foglalkozik, egy
kizárólagosan technikai pozíciónak
végső soron a többi — jellege szerint egyházi,
politikai vagy gazdasági pozíció — alá kell
rendeződnie.
Mindazonáltal
a szakember és a laikus közötti
megkülönböztetés minden társadalmi rendben
alapvető, és nem redukálható teljes
egészében más viszonylatokra. Mind a toborzás, mind
pedig a jutalmazás módszere néha olyan téves
interpretációhoz vezet, hogy a technikai pozíciók
gazdaságilag meghatározottak. Valójában azonban a
tudást és szakképzettséget nem lehet
“vétel” útján megszerezni, bár a
tanulás lehetőségét igen. A képzéshez
vezető utak ellenőrzése szinte tulajdonjogként
kerülhet bizonyos családokhoz vagy osztályokhoz,
következményképpen hatalmat és presztízst
biztosítva nekik. Egy ilyen helyzet mesterségesen fokozhatja a
képzettség és tehetségek természetes
szűkösségét. Másrészről viszont
ellenkező előjelű helyzet is elképzelhető. A
technikai pozíció jutalmazása olyan magas lehet, hogy
túlkínálat feltételei jönnek létre,
amelyek közepette a jutalmak legalábbis átmenetileg
leértékelődnek. Így a “tudományos
pályákon megmutatkozó
munkanélküliség” az ilyen pozíciók
presztízsének devalválódását
eredményezheti. Az ilyen hullámzások változó
társadalmakban állandóan előfordulhatnak; és
nem szabad elfelejteni, hogy egy rétegződött struktúra
hatékonyságát a pozíciókra való
toborzás módjai is befolyásolhatják. A
társadalmi rend maga is korlátozza azonban a szakemberek
presztízsének inflációját és deflációját:
a túlzott kínálat úgy hat, hogy a jutalmakat
leértékeli és a pzoíció vonzerejét
csökkenti, vagy pedig forradalmat hoz létre, mIg az alacsony
kínálat nyomán nő a jutalmazás vagy
gyengül a társadalom a többi társadalommal folytatott
versenyben. (...)
A
rétegződés itt kifejtett általánosított
elvei szükséges bevezetést jelentenek a
rétegeződött rendszerek típusainak
áttekintéséhez, minthogy e típusokat a fenti
elveknek megfelelő fogalmakkal kell leírni. Ez kitűnik akkor,
ha bizonyos variációs módoknak megfelelő
típusokat akarunk leírni. Néhány legfontosabb
módot (a hozzájuk tartozó szélsőséges
típusokkal együtt) az alábbiakban vázolunk:
Például az itt következő részben felsorolunk
néhányat a legfontosabb módok közül (együtt
a poléáris típusokkal, azaz azok alapján):
A
specializáció foka befolyásolja a hatalom és
presztízs fokozatainak finomságát és
sokféleségét. Hatást gyakorol arra is, hogy
mennyire lehet egyes funkciókat kiemelni egymás
rovására, minthogy egy adott funkció nem kaphat nagy
nyomatékot egy hierarchiába addig, ameddig strukturálisan nem
különült el a többi funkcióktól. És
végezetül, a specializáció foka hatást
gyakorol a szelekció alapjaira. A poláris típusok
tehát a specializált és a nem-specializált.
Általánosságban
igaz, hogy ha a nyomaték a megszentelt dolgokra helyeződik, akkor
bizonyos merevség keletkezik, amely a specializáció
és ennélfogva a technológia fejlődését
is korlátozza. Emellett ilyenkor a társadalmi mobilitás
és a bürokrácia fejlődése is
lefékeződik. Amikor a megszentelt szerepe csökken, nagyobb
teret hagyva a pusztán szekuláris problémáknak,
akkor gyors fejlődés és a gazdasági és
technológiai pozíciók státusbeli emelkedése
következik be.
Furcsa mOdon azonban
ezt többnyire nem követi a politikai pozíciók
emelkedése, mert ezek rendszerint a vallásiakhoz
kötődnek. Az is lehetséges, hogy egy társadalom a
családi funkciókat hangsúlyozza, miként ez a
viszonylag differenciálatlan társadalmakban történik,
ahol a magas halálozási arány nagy
termékenységet követel meg, és a rokonság adja
a társadalmi szervezet fő alapját. A fő típusok
tehát: családi alapú, autoritárius (teokratikus
vagy megszentelt, és totalitárius vagy szekuláris)
és kapitalista.
Amit a
pozíciók közötti társadalmi
távolság nagyságának nevezhetünk —
figyelembe véve a teljes skálát — az olyasmi, ami
kvantitatív mérésre alkalmas. Nyilvánvalóan
figyelemre méltó különbségek léteznek
ilyen szempontból a különböző társadalmak
között, és ugyanazon társadalom része
között is. Tehát a poláris típusok:
egyenlőségi és egyenlőtlenségi.
A mobilitás
mértékének megszokott kérdése más,
mint a jutalmazások fent említett komparatív
egyenlőségének vagy egyenlőtlenségének a
kérdése, mert a két kritérium
egymástól függetlenül váltakozhat egy bizonyos
pontig. Például az Egyesült Államokban a
pénzbeli jövedelmek közötti óriási
különbségek jóval nagyobbak, mint a primitív
társadalmakban, de a társadalmi létra egyik
fokáról a másik fokra való elmozdulás
esélyének egyenlősége sokkal nagyobb lehet az
Egyesült Államokban, mint egy örökletes törzsi
királyságban. Poláris típusok: mobil (nyitott),
immobil (zárt).
Az
előzőhöz hasonlóan, az “osztály
szolidaritás” foka (vagy olyan specifikus szervezetek
megléte, amelyek az osztályérdekek
érvényesítésére törekszenek) bizonyos
mértékben a többi kritériumoktól
függetlenül váltakozhat, és ezáltal a rétegződési
rendszerek osztályozásának fontos elvét
képezi. Poláris típusok: osztály szempontból
szervezett, osztály szempontból szervezetlen.
Két
dologtól függ, hogy a rétegeződés valamely
partikuláris rendszere milyen állapotban van a fenti
variációs módozatok mindegyikét figyelembe
véve: 1. állapota a változatok többi eleméhez
viszonyítva és 2. a rétegeződés rendszerén
kívüli feltételek, amelyek azonban a rendszert
befolyásolják. Az utóbbiak közül a
következők emelhetők ki:
Ahogyan
növekszik a kulturális örökség, növekvő
szakosodás válik szükségessé, amely viszont
hozzájárul a mobilitás fokozásához, a
rétegszolidaritás hanyatlásához, valamint a
funkcionális hangsúlyok megváltozásához.
A többi
társadalmakkal való nyílt konfliktus szabad kereskedelmi
kapcsolatok, vagy kulturális diffúzió megléte, vagy
hiánya valamennyien gyakorolnak bizonyos hatást az
osztálystruktúrára. Egy krónikus
háborús helyzet a militarista funkcióra tolja a
hangsúlyt, különösképpen akkor, ha az ellenfelek
többé-kevésbé egyenlőek. A szabad kereskedelem a
kereskedő kezét erősíti meg a katona, illetve a pap
rovására. Az eszmék szabad mozgása
általában egalitáriánus hatást fejt ki. A
vándorlás és a hódítás
különleges körülményeket hoznak létre.
Egy kis
társadalom korlátozza azt a fokot, ameddig a funkcionális
szakosodás elmehet, továbbá a
különböző rétegek
szegregációjának fokát és az
egyenlőtlenség nagyságát.
A
rétegződésről szóló irodalom nagy
része megkísérelte a konkrét rendszerek bizonyos
számú típusokba való
osztályozását. A feladat azonban csak egyszerűnek
látszik, és az elemek és elvek elemzése után
kellene csak elvégezni, nem pedig ezt megelőzően. Ha az eddigi
kifejtés valamennyire is érvényes, akkor azt jelzi, hogy a
különböző rendszerek között számos
módja van a variációnak és hogy minden rendszer az
adott társadalom státusának és a
variációk módjainak kombináicója. Teljes
társadalmak osztályozása olyan címszavak szerint
mint pl. kaszt, feudális, vagy nyílt osztályú, azt
a veszélyt hordozza magában, hogy egy vagy két kritériumot
kiválasztanak, míg a többieket elhanyagolják
úgy, hogy az eredmény a felvetett probléma nem
kielégítő megoldása lesz. A jelen kifejtést
mint lehetséges megközelítést ajánljuk az
összetett típusok rendszeresebb
osztályozásához.
Some Principles of
Stratification. American Sociological Review, 1945. No 2. 242—249. o.
[1]A jövedelem inkább szimbolikus, mint belsőleg fontos szerepét a társadalmi rétegződésben Talcott Parsons tömören összefoglalta "An Analytical Approach to the Theory of Social Stratification" (Analitikus közelítés a társadalmi rétegződés elméletéhez) c. művében. (American Journal of Sociology, 1940. Május)