Herbert J. Gans
MIRE SZOLGÁLNAK AZ
ÉRDEMTELEN SZEGÉNYEK?
- avagy a legalsó osztály
szerepe Amerikában* -
A szegénységet -- mit bármely
más társadalmi jelenséget -- elemezhetjük egyfelől az őt létrehozó és
továbbörökítő okok
mentén, de ha már kialakult, létezik, tanulmányozható következményei, ha úgy
tetszik funkciói
szerint is. E funkciók pozitívak is, negatívak is lehetnek, ez természetüktől,
és az általuk érintett népességtől (és érintettségük módjától) egyaránt függ,
valamint attól, hogy az egyik illetve a másik szemszögből hogyan értékelik
ezeket.
Mivel a szegénység kérdése
Amerikában (csakúgy, mint más országokban) igencsak "átpolitizált",
okait illetően erősen különböznek a vélemények. A konzervatív nézeteket vallók
úgy érvelnek, hogy a szegénység javarészt a szegények erkölcsi és
intellektuális fogyatékosságaiban gyökerezik. Ennek azonban ellene mond az a
tény, hogy a szegénység népességen belüli arányai aszerint módosulnak, hogy a
gazdasági élet működése mennyire egészséges, mely változékonyság nem
következhetne be, ha a szegénység csupán a szegények hibáinak következménye
volna.
A szociológusok általában
egyetértenek azzal a liberális[1] elkötelezettségű elemzéssel,
amely az amerikai szegénységet alapvetően három okkal magyarázza.
1. A munkanélküliséggel, mely
abból adódik, hogy a gazdaság nem képes valamennyi munkát kereső személynek a
megélhetést lehetővé tévő munkát biztosítani;
2. a jóléti állami programok
(ezek közé értve a munkaképtelenek vagy a munkát találni képtelenek munkanélküliségi
biztosítását, illetve segélyezését) elégtelenségével; valamint
3. az egyenlőtlenség mindazon
gazdasági, politikai, faji és egyéb formáival, amelyek megnehezítik (ha ugyan
lehetetlenné nem teszik) a szegények számára, hogy javítsanak gazdasági
feltételeiken.
A szegénységnek nem kevés negatív funkciója (ha úgy tetszik,
diszfunkciója) van. Ezek közül az alábbi elemzés szempontjából talán az a
legfontosabb, hogy a szegények közül egyesek -- még ha számuk csekély is --
törvénysértő cselekedetekre adhatják fejüket (lásd az "utcai bűnözés"
számtalan formáját) vagy olyan viselkedésekre, amelyek eltérnek a középosztály
(a "fősodor"') normáitól. Hogy melyek ezek? Csak néhány példa:
vannak, akik nem vállalnak munkát, fiatalkorúan -- ráadásul a házasság kötelékén
kívül -- szülnek gyereket, segélyből élnek, drog- vagy alkoholfüggővé válnak.
Mindezen viselkedésmódokat olybá tekintem, mint amelyek szegénység-függők, hiszen valamennyiük (akár
jelen helyzetüket, akár történeti alakulásukat nézve) a szegénységhez kötődik,
s csak ritkán találhatók meg (ha egyáltalán vannak) nyomaik a nem szegény
osztályok körében. Akár azt is mondhatnók: a szegénység megnyilvánulásai.[2]
Ennek ellenére, a bűnöző vagy
deviáns szegényeket értéktelennek vagy érdemtelennek nyilvánítják, mert
viselkedésüket erkölcsi hibáiknak tudják be. Vegyünk egy példát. Még ha a
szegények azon törekvése, hogy munkát találjanak maguknak, azért vall is
kudarcot, mert hiány van a megfelelő munkalehetőségekben, lustasággal,
munkakerüléssel szokás vádolni őket, s ennek alapján érdemtelennek ítéltetnek.
Vagy egy másik példa: a szegénységben élő fiatal nők nem ritkán úgy döntenek,
hogy nem házasodnak össze gyermekük apjával, egyszerűen azért, mert tudják,
hogy az, állástalan lévén, úgysem tudná eltartani őket. Nos, e nőknek (és
férfiaknak) azzal a váddal kell szembenézniük, hogy megsértik a konvencionális
szexuális és családi normákat, amiből megint csak az következik, hogy
érdemtelenek.
Valójában, a szegények
viselkedését -- csakúgy, mint e viselkedés kiváltó okait -- jobbára csak
morális megítélés tárgyává teszik anélkül, hogy megkísérelnék tapasztalatilag
is "megérteni". Ráadásul: ha egyszer azt, aki szegény, érdemtelennek
minősítették, ettől fogva úgy gondolkodnak felőle, mint aki nem érdemli meg azt
a közsegélyt, amely összegében elég nagy, folyósításában elég hosszantartó
lehet ahhoz, hogy az ember kilábaljon a szegénységből. Amerikában az
"érdemtelen szegények"
érdekében meghirdetett programok gyakran nem vezetnek többre, mint hogy
szegénységüket tartósítsák, életfeltételeiken rontsanak, önbizalmukat aláássák.
Hogy a szegények erkölcsi
tulajdonságaik alapján osztályokba sorolhatók, igencsak régi gondolat. Cicero
az egentes
illetve a perditi
csoportját már-már mint bűnöző kategóriát írja le (Brunt, 1971). A 16. század
közepétől bonyolult szegénytörvényeket dolgoztak ki, amelyek igyekeztek
különbséget tenni a munkaképtelen, a beteg és a "nemtörődöm"
szegények között (ez utóbbi kategóriába sorolva, sok mindenki más mellett a
csavargókat, koldusokat, szajhákat, felforgató elemeket). Az "érdemtelen"
minősítés alkalmazása legalább a 17. századig megy vissza, s Angliában az új
szegénytörvény bevezetésének idején, 1830 körül, rendszeressé válik.
Amerikában az "érdemtelen
szegény" kifejezés használata nem volt általános. Helyette egy sor
konkrétabb kifejezés született, amelyek úgy léptek egymás nyomdokába, ahogy a
divat és a körülmények váltották egymást. Vegyük sorra őket --
"koldusok", "szegények", "a veszélyes osztály",
"gyülevész", "sodródó" vagy "kóbor" népesség --
javarészt Európától kölcsönzött elnevezések. Persze Amerika is megteremtette a
maga címkéit, köztük legutóbb a "legalsó" -- ha tetszik, társadalom
alatti -- "osztály", az underclass kategóriáját.
A "legalsó osztály"
manapság közismert címkéjét először Gunnar Myrdal,[3] a társadalom-gazdaságtan svéd
tudósa alkalmazta az USÁ-ról szóló Challenge to Affluence című könyvében (Myrdal, 1962).
Ebben egy, alapvetően ökonómiai szemléletű definíciót dolgozott ki, amely
azokat a munkanélküli, alul-foglalkoztatott vagy foglalkoztathatatlan(nak
ítélt) személyeket írja le, akik kiszorulnak a manapság
"posztindusztriálisnak" nevezett gazdaságból. Myrdal felfogását aztán
W. J. Wilson szociológiai definíciója fejlesztette tovább, mely szerint a
gazdaság vérkeringéséből kiszorítottak területileg is együvé sodródnak,
társadalmilag elszigetelődnek, így aztán híjával vannak a "felettük
lévő" társadalommal és gazdasággal való szükséges kapcsolatoknak (Wilson,
1987).
Újságírók és konzervatív
beállítottságú tudósok persze más meghatározást adnak a "legalul
lévőkre". Ez a meghatározás a bűnöző vagy deviáns viselkedésű szegényeket
sorolja ide. Ebből következően e meghatározást gyakran mint a viselkedésjegyekre alapuló meghatározást tartják
számon.[4]
Az érdemtelen szegény
legfrissebb angol, amerikai szinonimájává így a viselkedésjegyei alapján
definiált underclass vált. Alkalmazása egyre szélesebb körben terjed az USÁ-ban, s ez
jelzi: az "érdemtelen szegény" fogalma mit sem veszített az
évszázadok során kialakult népszerűségéből.
E fogalmat egyebek között az
teszi vonzóvá még ma is, hogy egy sor pozitív funkció köthető hozzá: ha a
szegényeket úgy állíthatjuk be, hogy érdemtelenek, ennek megvannak a pozitív
hozadékai, a náluk jobb helyzetűek számára.[5] E funkciók egy része mindenki
számára előnyös, aki nem szegény, nagyobb részük azonban csak ez utóbbiak
bizonyos csoportjai illetve az elit (vagy legalábbis a "fősodorba"
tartozó) intézmények és érdekcsoportok számára az.[6]
A "funkció""
(illetőleg az "empirikusan megfigyelhető következmény") fogalmát R.
K. Merton klasszikus elméleti sémájából kölcsönöztem, bár én elsősorban azokkal
a funkciókkal foglalkozom, amelyek a társadalmi rendszer különböző tagjai vagy
szektorai számára hasznosak, nem pedig -- ahogyan Merton tette -- azokkal,
amelyek a rendszerre magára nézve tűnnek hasznosnak. Elemzésemben olyan
funkciókra összpontosítok, amelyek a mertoni fogalomrendszerben látensnek minősülnek, amelyek tehát
tudatosítatlanok és/vagy szándékolatlanok, jóllehet ehhez hozzá kívánkozik,
hogy az érdemtelenség fogalmát akkor is megtartanák, ha egyszer e funkciók
széles körben felismertté válnának. A funkciók, végtére is, nem azonosak az
okokkal. Továbbá: a pozitív funkciók haszonnal járnak, és az emberek nem
szívesen mondanak le valamiről, ami hasznot hoz nekik, még akkor sem, ha ez
nyilvánvalóvá válik.[7]
Jelen tanulmány -- bár
önmagában megálló egész --, úgy is olvasható, mint annak az 1972-ben írt
tanulmányomnak a folytatása, amelyben a szegénység pozitív funkcióit önmagukban
véve vizsgáltam (Gans, 1972).[8]
Az érdemtelen szegények
funkciói
Az alábbi elemzés 15 gazdasági,
szociális, érzelmi, kulturális, vallásos és politikai funkciót (vagy
funkció-együttest) vesz sorra, amelyeknek a jobbmódúak által érdemtelennek
minősített és akként kezelt szegények -- szándékkal vagy anélkül -- megfelelnek.
Az érdemtelen szegények[9] első, hagyományos funkciója az,
hogy ők alkotják a munkaerőnek azt a "tartalékseregét", amely elég
magasan képes tartani a munkanélküliségi arányokat ahhoz, hogy a keresetek alacsonyan
maradjanak. Mivel Amerikában a munkanélküliégi arányok a szegények, és
különösen a néger szegények között igen magasak, az érdemes szegények
önmagukban elegen vannak ehhez. Mindazonáltal az aktuális szövetségi program,
amely azt célozza, hogy a segélyezetteket munkakényszer (workfare) révén munkába állítsa, őket
is e tartaléksereg tagjaivá teheti, amint alulfizetett munkájuk arra
használható, hogy kiszorítsa a magasabb bérért foglalkoztatottakat.
Másodjára: a legtöbb érdemtelen szegény
manapság egészen más gazdasági funkciót is ellát. Mivel nincs papírjuk
megfelelő képzettségről, vagy úgy gondolják róluk, hogy nem rendelkeznek a
megfelelő habitusokkal (pl. pontosság vagy munkaerkölcs), eleve nem kínálnak
nekik munkaalkalmat, s tényszerűen kizárják őket a munka piacáról (Kirschenman
és Neckerman, 1991). Ezzel összhangban a kormányzat nem munkanélküliként számol
velük, ami azzal jár, hogy a munkanélküliségi ráta alacsonyabbnak, a gazdaság
"egészségesebbnek" tűnik fel, mint amilyen valójában.[10]
Ha már egyszer száműzettek a
munkaerőpiacról, az érdemtelen szegények helyettesíthetők az újonnan
bevándorlókkal, akik általában vállalkoznak arra, hogy hosszabb munkaidőben,
alacsonyabb bérért dolgozzanak, mint a bennszülött amerikaiak, s akiket rá
lehet bírni (olykor maguktól ajánlkoznak erre), hogy szerződéses
alkalmaztatáson kívül, az informális gazdaság szférájában vállaljanak munkát,
ahol nincs hivatalosan nyilvántartott munkaidő, bér, nyereség.
Harmadjára: az érdemtelen szegények
közvetlen gazdasági funkciókat is ellátnak, mivel segítenek kielégíteni az
illegális, mégis keresett javak iránti keresletet, még a közép- és felső
osztályok körében is. A 20-as, 30-as években az érdemtelen szegények segítették
sörrel, borral, pálinkával ellátni a szesztilalom Amerikáját. Manapság,
jóllehet úgy becsülik, hogy az illegális drogok 80%-át fehéreknek adják el,
akik túlnyomó többsége nem szegény (Harris, 1990), a kábítószer-kereskedelem
rizikóval járó és alja melóit a néger és spanyol-amerikai szegények végzik
(valamint a volt bűnözők, akik más munkához nem tudnak jutni, illetve a
kispénzű drogosok, akiket pénz helyett kábítószerrel lehet fizetni).[11]
Negyedszer, az érdemtelen szegények
közvetett módon munkaalkalmat teremtenek a középosztály számára. Mivel az
érdemtelen szegényekről úgy gondolják, hogy szocializációjuk elégtelen, hogy
veszélyesek vagy valamiképpen nemkívánatosak, vagy társadalmilag elfogadható
viselkedésre kell őket átképezni, vagy el kell különíteni őket a társadalom
érdemteljesebb csoportjaitól. Mindeme tevékenységeket különböző szakképzett
dolgozók végzik, közöttük sok értelmiségi. Ily módon az érdemtelen szegények
hozzájárulnak ahhoz, hogy akadjon munkalehetőség szociális munkások,
pszichológusok, viselkedésmódosító szakértők, rendőrök, bírók, börtönőrök
számára -- sőt még társadalomtudósok számára is, akik kutatásokat végeznek a
"legalul lévők" körében.[12]
Az érdemtelen szegények egy sor
egyéb, a társadalmi struktúrát formáló funkciót is ellátnak, azokat szolgálva
ezzel, akik haszonélvetői a jelenlegi strukturális berendezkedésnek. Említsük ötödiknek azt, hogy az érdemtelen
szegények már csak létezésükkel is igazolják az intézményi status quot. Amilyen
mértékben a szegények gyerekeit úgy tartják számon, mint akik taníthatatlanok,
olyan mértékben válhat mellőzhetővé, hogy a lepusztult körzetek általános
iskoláira is kiterjesszék a reformokat -- illetőleg, hogy egyáltalán pénzt
költsenek rájuk. Jóllehet véget nem érő viták folynak arról, hogy mit is
kellene tenni az elszegényedett körzetek általános iskoláinak
felzárkóztatására, a végeredmény mindig az, hogy édeskevés történik.
Hasonlóképpen, a szegényeknek szánt egyéb közszolgáltatásokat -- például a
szociális lakásépítést vagy a segélyezést -- sem igazán látszik szükségesnek
jobbítani, hiszen e rendszerek kudarca mindig megmagyarázható azzal, hogy az
érintettek nem tartják karban a lakásukat, nem hajlandók kereső tevékenységbe
fogni.[13]
Hatodik, és talán még fontosabb
mozzanat: az érdemtelen szegények legitimálják az osztály-hierarchiát. Ha úgy
vesszük, hogy a legalul lévők definiciószerűen érdemtelenek, s fölöttük
mindenki érdemes, ezzel morális éthoszt adunk az osztálytagozódásnak, s ez
segít igazolni a hierarchikus elrendeződést. Tegyük hozzá: az érdemtelen
szegények akár érdemes szegénnyé is avanzsálhatnak, így akár feljebb is
léphetnek ebben a hierarchiában, mindössze csak hajlandónak kell mutatkozniok
elfogadni a rosszul fizetett, presztízs nélküli munkákat és munkaposztokat.
Hetedszer: az érdemtelen szegények
fontos szerepet töltenek be a társadalmi normák fenntartásában. Durkheim volt
az, aki először világított rá, milyen fontos szerepe van a bűnözésnek a
törvénytisztelő magatartás meghatározásában és értékkel felruházásában
(Erikson, 1966). Ugyanezen logika szerint, ha a szegényeket pusztán annak okán,
hogy nem képesek eleget tenni mindazon normáknak, melyeket az amerikai
életforma szentesített fundamentumainak tekintünk, érdemtelennek minősíthetjük
(Sawill, 1989). Azok, akik megfelelnek e normáknak, felhasználhatják az
érdemtelen szegényeket arra, hogy explicit formában kiálljanak e normák
mellett, s újból meg újból kiharcolják azok társadalmi elismerését és
megerősítését. Ha az érdemtelen szegények lustasággal vádolhatók, közvetetten
segítenek igazolni a munka éthoszát; ha csak a csonka család juthat jóléti
segélyhez, ez megerősíti a teljes család polgári ideáljának legitim voltát.[14] A 60-as években a
szegénység-függő deviancia felmutatása olykor bírálni segítette a
"középosztályi erkölcsiség" kulturális korlátoltságát (és ennek
gazdasági feltételekhez kötöttségét); a 80-as évek óta a deviancia ismét az
amerikai kultúra középosztályi értékeinek egyetemessége mellett felhasznált
érvvé vált.
Két teljesen különböző séma
látszik vezérelni a "fősodor" normái és a szegényektől elvárt
követelmények közötti viszonyt. Egyfelől azt tapasztaljuk, hogy amikor a
középosztályban felerősödik a szorongás tagjainak viselkedését s az azt vezérlő
normákat illetően, szigorodik a szegényekkel szemben
"érdemtelenségük" okán alkalmazott büntetés, amiért nem gyakorolják a
vonatkozó középosztályi erényeket. így például, amikor a középosztálybeli
szülőket nyugtalanítani kezdte gyermekeik kamaszkori szexualitásának
intenzívebbé válása, egyszercsak elsőrendűen fontos társadalmi problémává
lépett elő a fiatalkorú szegények körében jelentkező terhességek kérdése --
annak ellenére, hogy a serdülőkori terhességek gyakorisága az elmúlt húsz évben
egyre csökkent. Amikor a középosztályban kétségek kezdenek támadni a
terhességmegszakítás kívánatosságát illetően, megakadályozhatják, hogy a szegények
élhessenek vele; a szegények magzatai hirtelen éppen attól minősülnek különösen
érdemdúsnak, hogy a velük viselős anyák -- úgymond -- érdemtelenek. Amerika
történelme során a kormányzat jószerével csak akkor fordított figyelmet a
kábítószer-problémára, amikor az a középosztályból kezdte szedni áldozatait,
bár a büntetés -- régen is, ma is -- főleg csak a szegényeket sújtja.
Másrészt az érdemtelen
szegényekre azoknak a normáknak a fenntartásához van szükség, amelyeket maga a
középosztály már csak vonakodva gyakorol, amelyektől elfordulóban van. így, ha
gyengül a közmegegyezés a tekintetben, hogy hogyan kell felnevelni a
gyermekeket, hogy mennyire fontos a jól vezetett háztartás, vagy mik is a
középosztályi nukleáris család életvezetéséhez kötődő jegyek, a
segélyezettektől elvárható, hogy szorgosan hódoljanak e gyakorlatoknak. Ha a
szociális intézmények munkatársai netán úgy érzik, a segélyezettek elmulasztják
követni iránymutatásaikat, megbüntethetik őket. Ha az anya segélyből él,
kényszeríteni lehet, hogy háztartás-vezetés kurzusokra járjon, s ha a szociális
munkás úgy ítéli meg, hogy e szokásai alapján a gyermek vétkes elhanyagolásának
bűnébe esik, a gyereket elvehetik tőle, és gondozás alá helyezhetik.
Általánosabban szólva, az olyan
tradicionális normák elkötelezetteinek, mit a takarékosság, a monogám család, a
jövőre-orientáltság és a kielégülések elhalasztásának képessége, valamint
azoknak az intézményeknek, hivataloknak, amelyeknek anyagi vagy erkölcsi érdeke
fűződik e normákhoz, szükségük van megvádolható emberekre. Olyanokra, akiket
azzal lehet vádolni, hogy szórják a pénzt, jobbra-balra félrelépnek,
szétesettek és jelenre-orientáltak, s akiket aztán érdemtelennek lehet
minősíteni.
Hogy a szegények vajon
ténylegesen ilyen elmarasztalható módon viselkednek-e, az már mindegy is, ha
egyszer ez elképzelhető (és érdemtelenné minősítésük révén elképzeltethető)
róluk. Igazság szerint az esetek túlnyomó többségében túlnyomó többségük nem
hágja át az alapvető normákat; így például a segélyezettek körében a
jövedelem-kimutatással csalók aránya lényegesen alacsonyabb, mint a tisztes
adófizetők körében. Ráadásul kutatások sora mutatta ki, hogy a szegények --
köztük a segélyezettek -- ugyanúgy szeretnének dolgozni, mint bárki más; hogy
korlátozzák születendő gyermekeik számát; hogy kertvárosi lakást remélnek, azaz
általában ugyanaz az "amerikai álom" vezérli őket, mint honfitársaik
többségét. Ha a többiektől elütően viselkednek, ebbe a szegénység kényszeríti
bele őket, nem a normák elvetése.
Nyolcadszor: az érdemtelen szegények olyan
szocio-emocionális és politikai "átviteli" funkciót töltenek be,
amelynek a politikai elit közvetett haszonélvezője. Az érdemtelen szegények
automatikusan mindig kéznél vannak, ha a "népharag" és közmegítélés
számára céltábla szükségeltetik. A harag a személytelen struktúrákról vagy a
személyesen felelős hatalmakról áttelepíthető a cáfoláshoz erőtlen áldozatokra.
Sok amerikai indulatba jön, ha koldust vagy hajléktalan csavargót lát, de nem
hozza indulatba a gazdaság működése vagy a hatalmi elit, amelynek pedig része
van e szociális problémák, jelenségek létrejöttében. A harag átvitele a
hatalomból kisemmizettekre védi ettől a hatalmasokat. Mivel közvetett
felelősségük a hajléktalanság és a koldulás létrejöttének okaiba szinte láthatatlan
marad, nem nehezedik rájuk nyomás, hogy foglalkozzanak azok okaival, s tegyenek
már többet megoldásukért. Ugyanez az indulat-átvitel a "rendszert" is
védelmezi, s azokat az embereket is, akik nem tudják vagy nem akarják
megkérdőjelezni a rendszert -- azaz: azt a társadalmi berendezkedést, amelyben
élnek.
Az érdemtelen szegényekre
általában is kivetíthető a társadalmi berendezkedéssel való elégedetlenség. A
"csalárd segélyezett" figurája, aki tetemes összegű jóléti segélyt
összeszedve fényűzően él, s esze ágában sincs dolgozni, igen erős érzelmi
hatású kép, amely újra és újra felbukkan az amerikai emberek fejében, különösen
a nehéz gazdasági időszakokban. Maga Ronald Reagan is gyakran élt a Cadillacen
furikázó "jóléti naccsága" kortesfogásával. A jóléti segélyek mellett
fényűzően élő csaló fantomképét a tények nehezen tudják elhomályosítani, mivel
ez a kép segít a munkájukkal vagy keresetükkel elégedetlen embereknek
elégedetlenségüket a szegényekre kivetíteni.
Egy másik változat a házastárs
nélkül élő anyák és munka nélkül otthon lézengő élettársuk képét villantja fel,
akik napjuk nagy részét szeretkezéssel vagy egyéb örömök hajszolásával töltik;
ez is kapóra jöhet a nem-szegényeknek szexuális életükkel, munkájukkal, adójuk
nagyságával és minden egyébbel kapcsolatos elégedetlenségük
indulat-átviteléhez.
Kilencedszer: az érdemtelen szegényeknek
szerep jut a szórakoztatóipar és a kultúra termékeinek létrehozásában is. A
gyilkosságokon és egyéb bűncselekményeken csemegéző, véget nem érő televíziós
riportok (amelyeknek főszereplői többnyire a szegények) a média
fogyasztóközönségét nemcsak az élet non-fiction drámáival látják el, hanem
egyben emlékeztetik az emberölésre és más törvényen kívüli cselekedetekre
vonatkozó normákra is.
A hidegháborús korszak megszűntével az akciófilmek és
-regények negatív figuráját megtestesítő szovjet kémet felváltotta e szerepben
a kábítószeres- vagy gengszterbanda elvetemült főnöke. A fikció műfajának érdemtelen
szegényekből verbuválódó elvetemült, ám a történet végén legyőzött főszereplői
a tömegkultúra fogyasztói számára szórakoztató, kellemes feszültséget kínáló és
a valóság gondjait feledtető pótszer-funkciót nyújtanak.
Tizediknek említhetjük, hogy ugyanaz a
puritán és kálvinista vallásos ideológia, amely segített legitimálni az
amerikaiak szemében az érdemtelen szegényekről kialakított képet, ugyanakkor
különféle funkciókat hozott létre azok számára, akik e szegény néposztályokat a
jótékonyság jótéteményeiben részeltetik: közéleti személyiségek, papok,
egyháztanácsi tagok, vallási illetőleg nem-egyházi önkéntes szolgálatot
teljesítők és mások számára. A jótékony célú volontőr-munka fontos tevékenység
a középosztályi Amerikában, és bár érdemtelen szegények nélkül is működne, hogy
ezek kliensként "rendelkezésre állanak", nem elhanyagolható szempont.
A jótékonyság gyakorlása az
egyházaknak külön járulékos intézményi szerepet juttat, akárcsak -- bizonyos
mértékig -- a "felső tízezernek" is, amely esetenként jótékonysági
bálokat és vacsorákat szervez a hajléktalanok vagy az AIDS-esek javára,
nemkülönben az érdemes szegények támogatására is. Ezen túlmenően, az érdemtelen
szegényeknél fennáll megmentésük vagy megtérítésük eshetősége, ami további
vallásos vagy világi kielégüléseket nyújthat a jótékonysági akciókban
résztvevőknek. Az amerikai keresztény egyházak a vallásos érzület önmagában
fellelt jutalmán kívül mindig is felkínálták az egyházközségen belüli karrier
lehetőségét -- cserébe a boldogtalanok lelkének megmentéséért.
Mindezekhez tegyük hozzá, hogy
az érdemtelen szegények létének bizonyos politikai funkciói is vannak, részint
a baloldal, de inkább és főleg a jobboldal számára. Tizenegyedikként említsük tehát azt a funkciót,
hogy a baloldal részben azért képes az USÁ-ban fennmaradni, mert a szegények
ügyének szószólója, s harcol az érdemtelenség bélyege ellen. Azt is
mondhatnánk: voltaképp egyedül képviseli azt az álláspontot, hogy inkább
gazdasági segítségre, mint morális jobbításra van szükségük.[15] Tizenkettedikként pedig azt, hogy mivel az
érdemtelen szegények nem képviselnek politikai erőt, a jobboldal könnyűszerrel
képes felhasználni őket, különösen a jelen időszakban, amikor a domináns
politikai szemlélet az "áldozatok"' jogát hangsúlyozza a "bűnösökével" szemben, hogy
igazolást keressen a polgári szabadságjogok gyakori megsértésére, amelyre
elsősorban az érdemtelen szegényekkel, valamint azokkal szemben kerül sor,
akiket -- még ha nem süllyedtek is szegénysorba -- a politikai hatalom aktuális
birtokosai hajlanak érdemtelennek minősíteni.
Tizenhárom: Az érdemtelen szegények
ürügyet szolgáltatnak a jóléti állam ellen intézett támadásokra. A Harc a
Szegénység Ellen mozgalom (War on Poverty) azért vallott kudarcot, legalábbis Charles
Murray (1984) szerint, mert -- mint állítja -- növelte az érdemtelen szegények
számát. Megfordítva, a liberálisok azzal érvelhetnek a jóléti állam mellett,
hogy az csökkenti az érdemtelen szegények számát.
Tizennégy: az érdemtelen szegények
tálcán kínálkoznak, hogy őket tegyék bűnbakjaivá az ország politikai
konfliktusainak, s azoknak a folyamatoknak is, amelyek során változatos módokon
rekesztik ki őket a politikai folyamatokból. Ez azzal a haszonnal jár, hogy a
politika könnyebben szegődhet partneréül más -- értsd: mérsékeltebb,
konzervatív beállítottságú -- választói édekeknek, és általában könnyebben
lehet centrista beállítottságú, mint ha folyvást figyelembe kellene vennie a
szegények munkalehetőségekre, jobb lakásra s ehhez hasonlókra vonatkozó
igényeit.
Ráadásul, a szegények mellett
szót emelő liberális vagy baloldali színezetű jelöltek mindig megtámadhatók
azon a címen, hogy az érdemtelen szegények pártját fogják, s ily módon
politikai vezetőszerepre való alkalmasságuk legitimitása kétségbe vonható. S
mivel az érdemtelennek minősített szegények politikai legitimitása is kétségbe
vonható, ez is csak azt biztosítja, hogy a politikai rendszer -- kirekesztésük
révén -- jobban tudjon alkalmazkodni más, konzervatívabb körök elvárásaihoz.
A republikánusok régóta
érvelnek azzal, hogy a Demokrata Párt, illetve annak liberális személyiségei
túlságosan is elnézőek az "utcai bűnözéssel" szemben, melynek
szereplői elsősorban a segélyezettek, azaz az érdemtelen szegények. Ennek az
érvelésmódnak sikerült is a "liberális" szóhoz egészen negatív
hangulattartalmakat párosítania. S mivel az "utcai bűnözés" javarészt
a színesbőrű szegények műve, a rá való hivatkozás a választási harcokban suba
alatt egyenértékese lehet a faji előítéletekkel való játszadozásnak.
Végül, tizenötödiknek: a szegények lepusztult lakókörzeteire
is rá lehet ütni a bélyeget -- "osztályon aluli körzet" --, s ez
elegendő oknak látszik arra, hogy e körzetek más célokra kisajátíthatónak
tűnjenek. A rendőrség úgy dönthet, hogy itt engedi szabadjára a más körzetekből
kiszorított kábítószer-kereskedelmet; a városháza hivatalnokai itt jelölhetnek
tanyát a hajléktalanoknak, az elmebetegeknek, az elvonó-intézeteknek,
szeméttelepeknek, amelyekből a jobb népek lakta körzetek nem kérnek.
De az ellenkező folyamattal is
találkozhatunk. A lepusztult körzeteket kisajátíthatja a város, és a magasabb
státusú és jövedelmű lakosok illetve tevékenységeik rendelkezésére bocsáthatja,
arra hivatkozva, hogy szegény lakónépességük túl sok anyagi és egyéb költséget
emészt fel a város növekedésének és fejlődésének terhére. A 60-as években
ezeket a körzeteket hivatalosan slummá nyilvánították, majd szanálták;
lakosaikat elköltöztették onnan, az épületeket lerombolták, hogy luxuslakásokat
és reprezentatív irodákat, bevásárlóközpontokat, szanatóriumokat, iskolákat stb.
emeljenek a helyükön (Gans, 1991, 12. fejezet). Vagyis az érdemtelen szegények
arra is jók, hogy másra felhasználható területeket biztosítsanak a
városfejlesztés számára.
Stratégiai következmények
Tizenötöt mutattam be az
érdemtelen szegények által betöltött fontosabb funkciók közül, s ennyi talán
elegendő megerősíteni azt a nézetemet, hogy mind az érdemtelen szegénység
eszméje, mind pedig azok a stigmák, amelyeket az ekként megbélyegzett
szegényekre aggatnak, javarészt azért maradhatnak fenn, mert így vagy úgy
hasznára válnak a szerencsésebb helyzetűeknek.
Elemzésemnek semmiképpen nem az
a végkicsengése, hogy az érdemtelenség olyan kategória, amelytől nem lehet (s
főleg: nem kellene) megszabadulnunk. Hogy virulens marad-e, azt az fogja
meghatározni, mi történik Amerikában a szegénységgel, a szegénység kezelésével.
Végtére is ez a bélyeg alig egyéb, mint a szegénység-függő bűnözésre és deviáns
viselkedésre adott válaszreakció. Ha fogyatkozik a szegénység, fogyatkozni fog
a vele összefüggő bűnözés és deviancia is, s akkor feltehetően mind kevesebb
szegényt minősítenek majd érdemtelennek. Ha fenyegetőbbé válik a szegénység,
fenyegetőbb lesz a vele összefüggő bűnözés és deviancia, valamint az érdemtelen
szegényektől való félelem és szorongás is.
Az, hogy az érdemtelen
szegényeknek megvannak a maguk funkciói, önmagában sem a szegénységet, sem az
érdemtelenséget nem örökítheti tovább, hiszen -- mint azt már dolgozatom elején
megjegyeztem -- a funkciók nem azonosak az okokkal. így például, ha megnő a
munkaerő iránti szükséglet, ahogyan az a II. világháborús hadigazdasági
fellendülés idején is történt, a szegényeket egyszercsak nem fogják majd
kirekeszteni -- érdemtelen mivoltukra hivatkozva -- a munkaerő piacáról. Más
oldalról: ha kevesebb szegény minősül majd érdemtelennek, a társadalomkutatók
is kevesebb alapítványi pénzt kapnak majd a "legalsó osztály"
kutatására.
No persze, az intézmények akkor
is megpróbálkoznak a túléléssel, ha egyszer funkcióikat, s így létezésük
értelmét, létjogosultságát elveszítették. Gondoljunk csak arra, hogy a
katonai-ipari szervezetek -- az Egyesült Államokban csakúgy, mint
Szovjet-oroszországban -- saját jövőjüket biztosítandó, kemény küzdelmet
folytatnak a hidegháborús készültség fenntartásáért, de ne feledkezzünk meg
arról sem, hogy közben ezek a szervezetek a nemzetgazdaság számára is
munkahelyeket biztosítanak. Ugyanígy, egy sor olyan intézmény és érdekcsoport,
amely hasznot húz az érdemtelenség létezéséből vagy az érdemteleneknek nyújtott
"szolgáltatásokból", fenntartani igyekszik majd az érdemtelenséget
mint "értelmes"' kategóriát, a hozzá kapcsolódó valamennyi stigmával,
de ezt csak akkor tehetik meg, ha egyéb funkciókat is betöltenek, ha egyéb
célok szolgálatában is állanak. így hát feltehető, hogy a rendőrség, és
különösen a börtönök, amelyek igazán nem lehetnek meg bűnözés és bűnözők
nélkül, bizonyára találnak maguknak más feladatot, ha a szegénység-függő
bűnözés mértéke drasztikusan csökkenne.
Hogy az "érdemtelen"
jelző osztogatásának mint gyakorlatnak fenn kell-e maradnia, e normatív kérdés,
amelyre én, a magam részéről, egyértelmű "nem"-mel válaszolok. Az
igazat megvallva, jelen tanulmány éppen annak tisztázásához szeretne
hozzájárulni, mennyire alkalmas a funkcionális elemzés arra, hogy olyan új
stratégiai elképzeléseket dolgozzon ki, amelyek képesek mind az
"érdemtelenséget", mind a szegénységet felszámolni.
Természetesen minden embernek
joga van ahhoz, hogy ítéletet alkosson embertársai felől. De az a jog nem
terjedhet odáig, hogy emberek nagylétszámú együttesére mint egységes csoportra
süsse rá valamely morális vétség bélyegét. Még ha megalapozottan lehetne is
érvelni amellett, hogy sok ember érdemtelen, e minősítésnek (s az ekként
megbélyegzett emberek eloszlásának) át kellene fognia a társadalmi-gazdasági
hierarchia egészét, vagyis az amerikaiaknak a munkásosztályban, a
középosztályban és a társadalom felső rétegeiben is meg kellene találniok az
érdemteleneket.
Ugyancsak változtatni kellene a
devianciáról alkotott amerikai elképzeléseken. E fogalomban nálunk -- mint más
országokban is -- összemosódnak azok az emberek, akik csak "mások",
azokkal, akik társadalmilag kártékonyak. Gyermekeket a házasság kötelékén kívül
világra hozni és felnevelni messzi múltba visszanyúló gyakorlat a szegény
néposztályok körében, mivel ez a szegénységhez igazodó gyakorlat. Nem igaz
viszont, hogy önmagában kártékony lenne. Ugyanakkor az alkoholizmus például --
amely ugyancsak a szegénység létformájához kötődő gyakorlat -- valóban káros. Talán felesleges is
tételesen kimondani, a kriminalitás legtöbb formája úgyszintén valóban
kártékony, de a meg- és elítélésnek minden bűnözőre ki kellene terjednie, függetlenül
magasabb vagy alsóbb osztályból való származásuktól. Manapság az amerikaiak
többsége -- és a bíróságok is -- a fehérgalléros és felsőbb-osztályi bűnözést
engedékenyebben ítéli meg, mint a szegények által elkövetett bűncselekményeket.
Az erre felhozott köz-ideológia azzal érvel, hogy az érdemtelen szegények
"utcai bűnözése" erőszakos bűncselekményekbe torkollik, amelyek
sebesüléssel és halállal járnak. Ám a fehérgalléros rétegek és a nagy
szervezetek elkövette bűnözés is sebeket oszt és életeket követel.
1972-ben írt tanulmányom a
követendő stratégiára vonatkozó javaslatokat tartalmazott, a jelenlegi
nemkülönben. A korábbi tanulmány funkcionális alternatívák (megintcsak
Mertontól kölcsönzött fogalom) kidolgozására tett javaslatokat, amelyek a
szegények által betöltött funkciók helyébe léphetnének. De bármilyen jelentősek
legyenek is e mertoni fogalom analitikus és metaforikus erényei, kevésnek
bizonyulnak ahhoz, hogy új csoportok számára új funkciókat jelöljünk ki, és
senki nem fog önként átvállalni alacsony társadalmi státushoz avagy az
érdemtelenség stigmájához kötődő funkciókat.
1972-ben felvetettem azt a
gondolatot, hogy érdemben mindaddig semmi nem fog megváltozni, amíg a
szegénység el nem veszíti a jobb helyzetűek számára betöltött funkcióit, vagy
amíg a szegények nem tesznek szert annyi erőre és hatalomra, hogy megváltoztathassák
a társadalom rétegszerkezetét. Az azóta eltelt idő során a szegénység veszített
a nem-szegények számára hasznos funkcióiból, de főleg csak Észak-Kelet és
Közép-Nyugat elöregedettebb városaiban. S ahelyett, hogy az ország fokozata
volna a szegénység ellen tett erőfeszítéseit, csak annyi történt, hogy az
érintett emberek kijjebb költöztek e városokból -- és messzebb a szegényektől
--, magukkal víve a város erőteljesebb gazdasági tevékenységeit.
E stratégiák egyike sem kívánt
a közvetlen gyakorlatiasság igényével fellépni, de ma, 20 évvel később, két
kicsit talán gyakorlatiasabb és jóval szerényebb stratégia követendőnek
látszik. Az egyik, hogy a tudósoknak, íróknak, újságíróknak rendszerezett
erőfeszítéseket kellene tenniük annak érdekében, hogy ízekre szedjék, s
megfosszák legitimitásától az "érdemtelen szegénység" eszméjét, s
hogy megmutassák: 1. a szegények körében tapasztalt bűnöző- és deviáns
magatartás javarészt szegénység-függő, s így a szegénység elhalásával maga is
elhal(na); 2. az ilyen magatartások, cselekmények gyakorisága lényegesen
kisebb, mint ahogy azt közkeletűen elképzelik; 3. a szegénység-függő
viselkedést deviánssá nem maga a viselkedés, hanem megítélésének módja teszi;
4. a deviánsság nem feltétlenül kártékony -- csak azért minősítik annak, mert
eltér az uralkodó normáktól; 5. az "érdemtelenség" mint címke jórészt
csak azért tud fennmaradni, mert funkcióinak pozitív hozadéka van a
nem-szegények számára. Az érdemtelenség szociálisan megépített fogalom, melyet
a társadalom egyes csoportjai mások kárára alkotnak meg. Mint minden társadalmi
konstrukció, a szó közvetlen és átvitt értelmében egyaránt lebontható.
Az efféle politikai-kulturális
erőfeszítések -- ha egyáltalán azok -- csak hosszú távon lehetnek hatékonyak.
Próbát tenni mégis érdemes. Nemcsak azért, mert az érdemtelenség mint eszme
igazságtalan, hanem azért is, mert egyike a szegénység felszámolását gátló
legjelentősebb kulturális és politikai akadályoknak. Bár a szegénység
felszámolására tett politikai erőfeszítések széleskörűek -- mondhatni:
általánosak --, annak, hogy egy-egy programból netán néhány
"érdemtelen" is hasznot húzhat, már a gondolata is idegessé teszi a
választott tisztségviselőket, s így drasztikusan csökkenti a program
elfogadásának politikai esélyeit.
Sajnos, az egyik akadály, amely
útjában áll annak, hogy ezt a kategóriát megfosszuk érdemtelen legitimitásától,
az éppen a nem-szegények számára való funkcionalitása. Nem egy intézmény, mely
arra szolgál, hogy az érdemtelen szegényekkel foglalkozzék, nyilván
ellenérdekelt a delegitimációban. Egy gazdaság, amely a munkanélküliség
problémájával küszködik, nem érdekelt abban, hogy végét vesse bizonyos számú
szegény munkaerőpiacról való kirekesztettségének. Befolyásos politikusok és
állampolgárok ellenezhetik azt a gondolatot, hogy a szegényeknek több
beleszólásuk, nagyobb szerepük legyen a politika alakításában, s már azzal is
tevőlegesen szembefordulnak, hogy a szegényeket fölvegyék a választói listákra
(Piven és Cloward, 1988).
A másik stratégiai megközelítés
egy olyan szegénység-ellenes politika kidolgozásából állana, amely --
legalábbis kezdetben -- azt a célt tűzné ki, hogy úgy harcoljon a szegénység
ellen, hogy abból a nem-szegényeknek is valami hasznuk származzék, s amely
lehetőség szerint korlátozná vagy teljesen kiküszöbölné az olyan programokat,
amelyek azon a címen támadhatók, hogy az érdemteleneket támogatják. Egy ilyen
javaslat furcsának tűnhet az európaiak számára, akiknél a szegénységet (s magát
az "érdemtelen" fogalmat is) javarészt száműzték a második
világháború utáni gazdasági jólét évtizedei. De Amerikában mindig hiányoztak a
szocialista mozgalmak és azok a munkáspártok, amelyek az európai jóléti
államokban a szegénység elleni küzdelem élharcosai voltak.
A szükségelt szegénység-ellenes
politika olyan univerzális programokra helyezné a hangsúlyt, amelyek mindenkin
segítenek (így a szegényeken is) -- a teljes foglalkoztatottságra, a
társadalmilag garantált egészségügyi ellátásra, a megfelelő lakásellátásra,
valamint a megfelelő családi pótlékok és a hozzájuk kapcsolódó
gyermek-segélyező programok együttesére. Ezek lépnének az olyan speciális, célzott, kifejezetten a szegények
számára kidolgozott jóléti programok helyébe, mint a közmunkák, a Medicaid, a
szociális lakás és más olyan jóléti programok, amelyek gazdaságilag hatékonyak
lehetnek bár, de majdnem mindig stigmatizálják igénybevevőiket, és politikailag
népszerűtlenek (Schorr, 1986). Néhány speciális programra, amelyek pénzsegélyt
nyújtanak a szegényeknek, biztos szükség lesz mindaddig, amíg a teljes
foglalkoztatás meg nem valósul, de a munkanélküliség elleni biztosítás, a
kiszélesített társadalombiztosítás, adólevonási lehetőségek és más
"negatív" jövedelemadók többet érhetnek, mint a politikailag
népszerűtlen jóléti programok. Megmaradhatnak persze olyan szolgáltatások is,
amelyek csak a szegényeket célozzák meg, politikailag mégis elfogadhatónak
tűnnek, ezek főleg a gyerekekre és az időskorúakra vonatkoznak( Greenstein,
1991).
Mindazonáltal, figyelembe véve
az uralkodó amerikai politikai kultúrát, a szegénység kiküszöbölésének
legcélszerűbb útja a teljes foglalkoztatást biztosító (és a legkevesebb
közvetlen állami beavatkozást igénylő) gazdasági fejlődésen át vezet. Ezt az
utat végigjárva kecmeregtek ki a 19. század végén, a 20. század elején
Európából bevándorolt ágrólszakadtak is (akiket megérkezésükkor gyanakodva
figyeltek) a szegénységből és az érdemtelenségből.[16] Hogy ez a képlet mennyire
alkalmazható a mai, globális, posztindusztriális gazdaság feltételei között,
legalábbis kétséges. Következésképp manapság jóval fontosabb, mint a korábbi
időszakokban volt, hogy politikailag életképes egyszersmind hatékony
kormányzati stratégiákat találjunk egy szegénység-ellenes politika számára.
Fordította Léderer Pál
* E tanulmány a Kölner
Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 1992-ben megjelenő
"Szegénység"-különszáma részére íródott.
Jegyzetek
[1]
Az amerikai "liberalizmus" az európai szociáldemokrata, illetve
szociálliberális pozíciókhoz áll közel.
[2]
Mindazonáltal más okok is munkálkodhatnak, hiszen a szegények többsége távol
tartja magát az efféle viselkedésmódoktól.
[3]
Myrdal az elnevezést a svédből kölcsönözte, ahol a 19. századtól August
Strindberg s más svéd írók az "underklass" terminust az "alsóbb
néposztályok" megjelölésére használták. Igaz, Myrdal a kifejezésnek új,
speciálisabb jelentést adott, s ezzel új életet is kölcsönzött neki.
[4]
A viselkedés-eredeztetésű definíciók részletes leírásához és a bennük rejlő
veszélyekre rávilágító kritikához lásd Gans, 1991. 21. fejezet.
[5]
Másik, talán még fontosabb ok, hogy a kifejezés a fenyegetés hangulatával
terhes; a szegények fenyegetik a gazdaságot, hisz segélytől függőségük miatt
nem egyebek a jóléti államra nehezedő tehertételnél; mint bűnözők, fenyegetik a
biztonságot; végül fenyegető veszélyt jelent létük az erkölcsi világrendre is,
hiszen azokat a normákat sértik meg, amelyekre a társadalmi rendet véljük
felépülni.
[6]
Bár széles körben elterjedt ismereteink vannak a szegénység (hasonlóképpen a bűnözés,
a deviancia, a társadalmi patológia) gazdasági okairól, s ezeknek az
ismereteknek elvileg csökkenteniük kellene a szegénység-függő viselkedésekre
adott moralizáló magyarázatok vonzerejét, e magyarázatok részben éppen azért
maradnak mégis népszerűek, mert a funkcióknak, melyeket az "érdemtelen
szegénység" gondolatköre ellát, egy sor előnyös hozadéka van.
[7]
Adott esetben lehet, hogy az általam felsorolt funkciókkal a társadalom
valamely érdekcsoportja szándékoltan él, ugyanakkor mások számára ez sem nem
szándékolt, sem nem tudatosodott. Ez érdekes fogalmi változattal bővíti Merton
híres dichotómiáját (s egyben érdekes empirikus kérdéseket vet fel).
[8]
Annak a tanulmánynak az is célja volt, hogy bemutassa: a funkcionális elemzés
igenis eljuthat liberális vagy radikális végkövetkeztetésekhez, s ezzel
megcáfolja azt a vádat, melyet a 60-as években folyton felhoztak a
funkcionalizmussal szemben, hogy tudniillik lényegéből következően konzervatív,
s a társadalmi status quo fenntartásában érdekelt. Nem az én elemzésem volt az
elsô, amely szembefordult a konzervatív nézetekkel. E tisztesség Arland Weekset
illeti meg (Weeks, 1917). Az ő tanulmánya, amely -- akárcsak az enyém -- az American
Journal of Sociologyban
jelent meg, ironikus hangvételű volt (egy konzervatív vélekedései a szegénységről
címmel jelent meg), az én tanulmányom nem áttételesen, hanem
"egyenesben" volt kritikai.
[9]
Itt és a továbbiakban a kifejezés kényelmi szempontú rövidítésnek tekintendő,
amely nem tér ki a dologban mindig benne rejlő címkézési folyamatra, de mindig
abban a teljesebb formában értendő: a szegények, akiket a nem-szegények
érdemtelenként bélyegeznek meg.
[10] Némileg eltérő "száműzetési"
funkció érvényesül a kábítószeresekkel és bűnözőkkel kapcsolatban, akik --
félve a rendőrségi bejelentéstôl -- nem mernek panaszaikkal kórházi kezelésre
jelentkezni. Ezzel csökkentik az e szolgáltatásokra (valamint az ezek
fenntartására szolgáló közösségi pénzalapokra) fordítandó költségeket.
[11] A "legalsó osztály"
viselkedés-szemléletű definíciói szinte kivétel nélkül valamennyi szegényt, aki
kábítószert szed illetve részt vesz a kábítószer-kereskedelemben, az érdemtelen
kategóriába sorolják. Ugyanezt teszik a kereskedelemben részt vevő
nem-szegényekkel, de a nem-szegény drogosokat már nem sorolják ebbe a kategóriába; ezeket nagyon ritkán
tartóztatják le, s szociálisan épp oly láthatatlanok, mint azok, akik az
élelmiszerboltba mennek be vásárolni.
[12] Egyes társadalomtudósok
véleménye szerint a szociológiában (és fôleg a közgazdaságtanban) egész iparága
van már az "underclass" tanulmányozásának. Ha ez tényleg így van, úgy
e tanulmány szerzője részmunkaidős bedolgozója ennek az iparágnak.
[13] A tényleges ok, amely
magyarázatul szolgál arra, hogy mily kevés is történik, persze a szegények
politikai erőtlensége, s ebből következő képtelenségük arra, hogy kiköveteljék
a kormánytól az általuk igénybevett szolgáltatások színvonalának emelését.
Ugyanakkor el kell ismerni, hogy mivel a kormánytól a hatalomból nem részesülők
érdekképviselete is elváratik, passzivitásának magyarázatához csupán ez nem
elégséges.
[14] Talán nem véletlen, hogy jó
két évtizede létezik egy szövetségi program a teljes családok segélyezésére
(AFDC-UP), de nem sikerült számottevő létszámú családon segítenie.
[15] A marxi
"lumpenproletariátus" pejoratív fogalmát az amerikai baloldal java
része elutasítja.
[16] Sokaknak közülük, persze, ez
nem sikerült. A többiek, illetve a leszármazottak sikere az első majd a második
világháborút követő gazdasági expanziónak volt köszönhető.
Hivatkozások
Brunt,
R. A.: Social Connflicts in the Roman Republic. New York, Norton, 1971.
Erikson,
K. T.:Wayward Puritans: A Study in the Sociology of Deviance. New York, Wiley & Sons,
1966.
Gans,
H. J.: "The positive functions of poverty". American Journal of
Sociology,
vol. 78, 1972/2.
Gans.
H. J. : People, Plans and Policies: Essays on Poverty, Racism and Other
National Urban Problems. New York, Columbia University Press -- Russel Sage Foundation,
1991.
Greenstein,
R.: Universal and targeted approadhes to relieving poverty: An alternate view.
In: Jencks, C.--Peterson, P. E. (szerk.): The Urban Underclass. Washington, Brookings
Institutions, 1991.
Harris,
R.: "Blacks feel brunt of drug war". Los Angeles Times, 1990, április 22.
Kirschenman
J. és Neckerman, K. M.: "We'd love to hire them, but...": the meaning
of race for employers. In: Jenncks, C.--Peterson, P. E. (szerk.) : id.
mû.
Merton,
R. K.: Manifest and latent functions. In: Merton, R. K.: Social Theory and
Social Structure: Toward the Codification of Theory and Research. Glencoe, The Free Press, 1949.
Murray,
Ch. A.: Losing Ground: American Social Policy, 1950--1980. New York, Basic Books, 1984.
Myrdal,
G.: Challenge to Affluence. New York, Pantheon Books, 1962.
Oxford
Englisch Dictionary.
New York, Oxford University Press, 2. kiadás, 1989.
Piven,
F. F. és Cloward, R. A.: Why Americans Don't Vote. New Haven, Yale University
Press, 1986.
Sawhill,
I.: "The underclass: an coverview". Public Interest. 1989/96.
Schorr,
A.: Common Decency: Domestic Policies After Reagan. New Haven, Yale University
Press, 1986.
Webb,
S. és Webb, B.: : Englisch Poor Lalw History. Part I. The Old Poor Law. Hamden, Shoestring Press, 1963.
Weeks,
A. D.: "A conservative's view of poverty". American Journal of
Sociology,
1917.
Wilson,
W. J.: The Truly Disadvantaged: The Inner City, The Underclass and Public
Policy.
Chicago, University of Chicago Press, 1987.