A
felek nem akadályozhatják egymást álláspontjuk vagy egy adott
állásponttal kapcsolatos kétségeik
kifejtésében.
Lehetséges szabálysértések:
1. Az állásponttal
kapcsolatban
1.1.
Támadhatatlannak
nyilvánít egy álláspontot (védő)
1.2.
Tilalmasnak
nyilvánít egy álláspontot (támadó)
2.
Az ellenféllel kapcsolatban (védő vagy
támadó)
2.1.
Nyomást
gyakorol az ellenfélre
2.1.1. félelmet kelt benne: hivatkozás az
erőre (argumentum ad
baculum)
2.1.2. részvétet kelt
benne: hivatkozás a könyörületességre (argumentum ad
misericordiam)
2.2.
Személyében támadja
az ellenfelet (argumentum ad
hominem)
2.2.1.
közvetlenül -- az ellenfelet rossznak, ostobának stb. állítja
be
2.2.2. közvetett módon -- gyanúba keveri az ellenfél
szándékait
2.2.3. tu
quoque: "Te beszélsz?"
– rámutat az ellenfél szavai és tettei közti
inkonzisztenciára
Ez a szabály a szólásszabadsággal kapcsolatos. Azt mondja ki, hogy
nem lehet semmiféle korlátozás az álláspontok
képviselhetőségét és támadhatóságát illetően. Vagyis
bárki megfogalmazhat és képviselhet bármilyen álláspontot, és
ugyanígy bárki meg is kérdőjelezhet bármilyen
álláspontot.
Ez a szabadság feltételezi az egyenlőséget: a beszélők
egyenlőségét és az álláspontok egyenlőségét is. Ha
mindenkinek egyformán jogában áll egy neki tetsző álláspontot
képviselni, illetve egy neki nem tetsző álláspontot
megkérdőjelezni, akkor nincs különbség a személyek között; és
ha nincsenek tabuk, azaz sem tilalmas, képviselhetetlen
álláspontok, sem pedig olyanok, amelyeket nem szabad
megkérdőjelezni, azaz ha mindegyik egyformán védhető és
támadható, akkor nincs különbség az álláspontok között
sem.
Természetesen ez csak egy ideál, amitől a valóság igen messze
lehet. A középkorban például nem lehetett megkérdőjelezni a
vallási dogmákat, a jobbágy nem mondhatott ellent a földesurának
stb. A szólásszabadság, a vélemény és kritika szabadsága, amelyeket
ma alapvető emberi jogokként tisztelünk, csak az újkorban
váltak elismert jogokká, és eredetileg mind a vallásszabadsághoz
kötődtek, abból nőttek ki. De még a XX. századból is
számtalan példát tudunk arra, hogy ezeket a jogokat politikai
okokból korlátozták vagy egyenesen semmibe vették.
Még aránylag a tudományban sikerült leginkább megközelíteni a
szólásszabadság ideálját. Igazából csak a tudományos közösségben
vált vitathatatlan alapelvvé, hogy minden vitatható; hogy minden a
kritika tárgyává tehető, és hogy csak azt fogadjuk el igaznak,
ami kiállta a kritika próbáját. De még a tudományban is vannak
tabunak tekintett témák: pl. aki ma újra előáll az
örökmozgó ötletével, az kirekeszti magát a tudományos
közösségből, nem állnak szóba vele, nem veszik komolyan. Ezt
azonban mégsem tekintik a vita korlátozásának, hanem úgy fogják
fel, hogy ezt a vitát már lefolytatták, és a vita azzal az
eredménnyel zárult, hogy ilyen szerkezet nem lehetséges, mert
létezése ellent mondana a fizika alapvető törvényeinek.
Az első szabályt többféleképpen is meg lehet sérteni, de a
szabálysértés mögött minden esetben a vita elkerülésének szándéka
áll. Ez érthető is, hiszen a vita mindig kockázatos, mert el
is lehet veszíteni, tehát ha a vitát meg lehet nyerni anélkül, hogy
tényleg vitába bocsátkoznánk, akkor érdemes ezzel
megpróbálkozni.
Ha valaki nem akar belemenni a vitába, akkor két fő módja van
annak, hogy a vitát elkerülje: vagy az adott álláspontot igyekszik
kiiktatni a megvitatható álláspontok köréből, vagy pedig
a vitapartnerét próbálja meg vitaképtelennek
beállítani.
1. Nézzük először az álláspont vitaképtelennek
minősítését.
1.1. Ha a védő,
vagyis az álláspontot előterjesztő fél akarja megúszni a
vitát, akkor mondhatja azt, hogy az általa képviselt álláspont
vitán felül áll, tehát nem támadható.Ez Virág elvtárs stratégiája
a Tanúban:
“Erről
nem nyitunk vitát.” Sokféle formában
megfogalmazható, de a lényeg mindig az, hogy az adott álláspontot
erkölcsi, vallási, politikai vagy más értelemben szentnek és
sérthetetlennek állítja be és így megpróbálja kivonni a
megvitatható nézetek köréből. Általában erkölcsi,
vallási vagy politikai dogmákat próbálnak meg így vitán felülinek
beállítani. Például:
“ez örök
erkölcsi törvény”;“ez így áll a
Bibliában”;“ez a Párt álláspontja ebben a
kérdésben”.
1.2. Ha a támadó
fél akarja
megúszni a vitát, akkor mondhatja azt, hogy az adott álláspont
valamilyen értelemben kritikán aluli, s így nem méltó arra, hogy
komolyan vegyék és megvitassák. Leggyakrabban itt is erkölcsi,
vallási vagy politikai meggondolások állnak a háttérben.
(“Ne
haragudjon, de ez egy olyan nyilvánvalóan rasszista [szexista,
antiszemita, magyarellenes, cigányellenes, náci stb.] nézet, amit
én még csak megvitatni sem vagyok hajlandó. Szégyellje
magát!”) De lehetségesek
másfajta meggondolások is: pl. egy evolúcióelméleti konferencián
különösebb indoklás nélkül fogják megvonni a szót attól, aki
kreacionista tanokat kezd el hirdetni.
Két megjegyzés: (1) Természetesen nem minden esetben minősül
hibának az, ha egy adott álláspontot vitán felülinek vagy kritikán
alulinak minősítünk: ez mindig a konkrét körülményektől
függ. (2) Ez a két hiba a falláciák hagyományos tárgyalásában nem
szerepel.
2. Az ellenfél kiiktatása kétféle módon történhet: 1. nyomást
gyakorolhatunk rá vagy 2. megpróbálhatjuk
diszkvalifikálni.
2.1. A nyomásgyakorlás megint kétféle módon történhet:
1. megfélemlíthetjük az ellenfelet vagy
2. épp ellenkezőleg, megpróbálhatunk részvétet kelteni magunk
iránt.
Az 1. alatt tárgyalt esetben arról volt szó, hogy nem állnak fenn a
megvitathatóság feltételei; itt arról van szó, hogy nem állnak fenn
a fair
vita
feltételei, mert az egyik fél aránytalanul erősebb, mint a
másik:
2.1.1. hivatkozás az erőre (argumentum ad
baculum):“Önök
természetesen úgy járnak el, ahogy jónak látják, de ne feledjék,
hogy mi vagyunk az Önök legnagyobb
hirdetői.” Vagyis az ellenfél
jobban teszi, ha eláll a vitától, mert könnyen a rövidebbet
húzhatja.
2.1.2. hivatkozás a könyörületességre (argumentum ad
misericordiam): valójában a
gyengeségre. “Önök
természetesen úgy járnak el, ahogy jónak látják, de kérem, ne
feledjék, hogy egy súlyos szívbeteg emberrel állnak
szemben.” Vagyis az ellenfél
jobban teszi, ha eláll a vitától, mert könnyen a rövidebbet
húzhatja – ezúttal erkölcsi értelemben: nem vet jó fényt a
győztesre, ha egy nála sokkal gyengébb fölött
diadalmaskodik. Mindkét esetben arról van szó, hogy nem
egyenlő felek állnak egymással szemben, tehát sérül a
fair
vita
eszménye.
Az első esetben az erősebb figyelmezteti a gyengébbet,
hogy a vitát ugyan megnyerheti, de utána mégis vesztes lesz, a
második esetben a gyengébb figyelmezteti az erősebbet, hogy a
vitát ugyan megnyerheti, de utána mégis vesztes lesz –
legalábbis erkölcsi értelemben. Tulajdonképpen fenyegetés,
zsarolás mind a kettő: ahelyett, hogy vállalnák a harcot és
belemennének abba, hogy észérvekkel próbálják megszerezni a
győzelmet, inkább megpróbálnak nyomást gyakorolni a másik
félre, hogy az vonuljon vissza, adja fel harc nélkül az
álláspontját.
2.2. Ha az ellenfelet nem sikerül visszavonulásra késztetni, akkor
meg kell próbálni lejáratni, diszkvalifikálni, vagyis megmutatni,
hogy ilyen vagy olyan okokból nem méltó ellenfél. Itt tehát megint
csak a fair
vita
eszménye a szabályozó elv, de itt nem arról van szó, mint
előbb, hogy aránytalanul erős és gyenge áll egymással
szemben, hanem hogy az egyik fél méltatlan, alkalmatlan a vitára:
nem “párbajképes”.
Az ellenfelet személyében támadni: ez az ad
hominem érvelés. Nagyon gyakori
és nagyon hatékony. A támadó és a védő egyaránt élhet vele.
Gyakran alkalmazzák a vita kezdő szakaszában, hogy elkerüljék
az érveléses diskurzus kockázatát, tehát hogy ne kelljen belemenni
a tényleges vitába, de alkalmazhatják a vita bármely
későbbi pontján is, amikor túl nehéz lenne az ellenfél érveit
cáfolni, de annál könnyebb az ellenfelet magát lejáratni,
ellehetetleníteni – legalább a közönség szemében. Nem
szabad ugyanis elfelejteni, hogy a legtöbb vita közönség előtt
zajlik, és csak látszatra az a célja, hogy a felek egyetértésre
jussanak. Valójában a szemben álló felek a legritkábban törekszenek
erre, a legtöbb esetben egyszerűen csak le akarják győzni
a másikat, és sokszor még az sem fontos számukra, hogy ez a
győzelem valódi győzelem legyen: ha van közönség, akkor
ennél sokkal fontosabb lehet számukra az, hogy a közönségben jó
benyomást keltsenek, hogy a közönség őket lássa
győztesnek vagy fölényben levőnek. Az
ad
hominem érvelés mindig arról
szól, hogy a könnyebbik utat választjuk: nem a másik érveit
támadjuk, hanem a személyét. Nem a labdára megyünk, hanem a lábára:
nem tisztességes harcban akarjuk legyőzni, hanem meg akarjuk
magunknak spórolni a harcot azzal, hogy nemtelen eszközökkel
harcképtelenné tesszük az ellenfelünket még a harc megkezdése
előtt (vagy bármikor a későbbiekben a harc során, ha a
további harcot meg akarjuk spórolni magunknak.) Olyan, mint
verekedésben az öv alatti ütés vagy rúgás: nem tisztességes, de
nagyon hatékony.
Az ad
hominem érvelésnek nagyon sok
változata van, de lényegében három fő csoportot lehet
megkülönböztetni.
2.2.1. Közvetlen ad hominem
(vagy másként:
gyalázkodó ad
hominem): az ellenfelet
rossznak, gonosznak, ostobának, becstelennek, hazugnak, aljasnak,
árulónak stb. állítjuk be. A közvetlen ad
hominem logikája a
következő:
Amit egy rossz stb.
ember mond, az csak hamis lehet.
Ez az ember rossz stb. ember.
-------------------------------------
Minden, amit ez az ember mond, hamis.
Látható, hogy ez a következtetés rossz. Még ha a második premissza
igaz is, az első (amelyik egyébként rendszerint kimondatlan
marad) mindenképpen hamis: hogy egy állítás igaz vagy hamis, az
független attól, hogy ki teszi azt az állítást. Tehát a
következtetés (amely gyakran szintén kimondatlanul marad) nem
következik szükségképpen a premisszákból: amit ez az ember mond, az
éppúgy lehet hamis, mint igaz.
2.2.2. Közvetett ad hominem
(vagy másként a
körülményekre hivatkozó ad
hominem): itt nem magát az
ellenfelet állítjuk be rossznak, gonosznak, ostobának stb., hanem a
körülményeit okoljuk azért, hogy csak hamis állítások hagyhatják el
a száját. “Ellenfelem ugyan talpig becsületes ember, de nem
várható el tőle, hogy elfogulatlan legyen ebben a kérdésben,
mivel történetesen A
rokona,
üzletfele, barátja stb. (vagy B
párt [bank,
vállalat, érdekcsoport stb.] tagja, elnöke, lekötelezettje
stb.” A közvetlen ad
hominem logikája a
következő:
Amit egy ilyen
körülmények között lévő ember mond, az csak hamis lehet.
Ez az ember ilyen körülmények között van.
-------------------------------------
Minden, amit ez az ember mond, hamis.
Ez a következtetés ugyanúgy és ugyanazért hibás, mint az
előző: az első premissza nem igaz. (A helyes
következtetés így nézne ki:
Amit egy ilyen
körülmények között lévő ember mond, az lehet hamis és lehet
igaz.
Ez az ember ilyen körülmények között van.
-------------------------------------
Minden, amit ez az ember mond, az lehet hamis és lehet
igaz.
Ez helyes következtetés, viszont ezzel nem lehet lejáratni az
ellenfelet.)
2.2.3. Az ad
hominem érvelés harmadik
változata tu
quoque (kb. “te is",
“te beszélsz?” néven ismert. Nevét a szokásos
visszavágásról kapta: amikor valaki a szemünkre hányja valamelyik
hibánkat, gyakran válaszolunk így: “Te beszélsz? Hiszen te is
elkövetted ugyanazt a hibát!” Meglehet – de ez nem
érinti az ő szemrehányásának jogosságát. Megint csak az a
helyzet, hogy amit valaki mond, annak igaz vagy hamis volta
független az illető személyes tulajdonságaitól, tehát a
visszavágás – bár hatékony lehet – teljesen irreleváns:
attól, hogy ő kövér, még igaz lehet, hogy én is kövér
vagyok. Általánosabban az érv lényege az, hogy rámutat
valamilyen inkonzisztenciára, következetlenségre az ellenfél
álláspontjában vagy érvelésében. Az érv logikája a
következő:
Amit egy
inkonzisztens ember mond, az csak hamis lehet.
Ez az ember inkonzisztens.
-------------------------------------
Minden, amit ez az ember mond, hamis.
A hiba persze megint ugyanaz.
A tu
quoque változatnak annyi
altípusa van, ahányféle inkonzisztencia létezik, de két fő
altípust érdemes megkülönböztetni. Az egyik a
szélkakas:
ez az időbeli inkonzisztenciát veti az ellenfél szemére:
tegnap bezzeg még másként beszéltél. Itt a feltevés az, hogy aki
szélkakas módjára hol erre fordul, hol arra, aki úgy váltogatja az
elveit, mint más a kabátját, az nem elvhű, következetes ember,
tehát nem várható el tőle semmi jó, következésképpen az sem,
hogy most igazat fog mondani. A másik a tartuffe:
ez a tettek és a szavak közötti inkonzisztenciát veti az ellenfél
szemére: vizet prédikálsz, de bort iszol. Itt a feltevés az, hogy
aki Tartuffe módjára képmutató, akinek a tettei és a szavai között
nincs összhang, attól semmi jó nem várható, tehát az sem, hogy most
igazat fog mondani. (A két altípus természetesen kombinálva is
előfordulhat:tegnap azt csináltad, ma mégis ezt mondod.)
Természetesen az ad
hominem érvelés nem minden
esetben hibás. Ha a személy tulajdonságai, múltja, elkötelezettsége
stb. relevánsak a terítéken lévő kérdés szempontjából,
akkor igenis helyénvaló lehet ezeket a vitában előhozni és
érvként felhasználni. Ha például az a vita tárgya, hogy legyen-e S.
egy fontos pénzügyi intézmény vezetője, akkor egyáltalán nem
érdektelen körülmény, hogy S. korábban már volt büntetve
sikkasztásért, és ha valaki ezt felhozza ellene, az
ad
hominem érvel ugyan, de nem
követ el hibát. A lényeg ugyanis éppen az, hogy az adott kérdést,
az adott érvet tekintve releváns-e vagy sem az ellenfél ilyen vagy
olyan személyes tulajdonsága, előélete stb.: ha irreleváns,
akkor hiba az ad
hominem érvelés, ha viszont
releváns, akkor nem az.