A
tantárgy oktatásának célja, hogy a
meggyőzés, az érvelés szabályait, és a meggyőző, ám
mégis hibás érvtípusokat megismertesse a hallgatókkal. Az érvek
lehetnek formailag hibásak, amennyiben megsértik a logika
szabályait, de vannak informális hibák is, vagyis logikailag
kifogástalan érvek is lehetnek elfogadhatatlanok különböző
okok miatt. Ez utóbbiakat falláciáknak, magyarul
tévkövetkeztetéseknek nevezzük. Ezekről lesz szó ezen a
szemináriumon
Oktatási,
tanulási módszer és az értékelés módja:
A
jegy két jegy átlagából áll össze. A
9. héten zárthelyi
dolgozat lesz az addig tanult anyagból,
a 13. héten pedig
el kell küldeni emailben egy házi dolgozatot. A házi dolgozatban
egy elképzelt, kitalált vitát kell leírni, két változatban: az
egyikben valamennyi tanult hiba előfordul, (a hibákat meg is
kell határozni), a másik hibátlan.
Ajánlott
irodalom:
Zentai
István-Tóth Orsolya: A
meggyőzés csapdái. Informális hibák és visszaélések a
mindennapi meggyőzésben. Budapest,
Typotex, 1999.
(Frans
H. van Eemeren és Rob Grootendorst szövegét az angolul tudók a
könyvtárban olvashatják.)
Tematika:
1.
hét: Bevezetés.
A vita funkciói. Az érvelés. Formális és informális
hibák.
2.
hét: Álláspontok
és kételyek.
3.
hét: A
bizonyítás terhe.
4.
hét: Szalmabáb
stratégiák.
5.
hét: Irreleváns
érvek.
6.
hét: Kimondatlan
premisszák.
7.
hét: Kiindulópontok
8.
hét: Érvelési
sémák.
9.
hét: Zárthelyi
dolgozat
10.
hét: A
logikai érvényesség problémái I.
11.
hét: A
logikai érvényesség problémái II.
12.
hét: A vita
lezárása.
13.
hét: A
világos és egyértelmű beszéd követelménye. Házi
dolgozat elküldése.
14.
hét: Értékelés
elküldése. Jegybeírás