Az
álláspontot előterjesztő félnek meg kell védenie
álláspontját, ha a másik fél úgy kívánja.
Lehetséges
szabálysértések:
1.
Kibújik a bizonyítás terhe alól
1.1.
Az álláspontot bizonyításra nem szorulónak állítja be
1.2. Személyesen akar jótállni az álláspont
helyességéért
1.3. Az álláspontot a kritikával
szemben immunissá akarja tenni
2.
Áthárítja a
bizonyítás terhét:az ellenfélnek
kell bizonyítania, hogy az álláspont helytelen (az
argumentum ad
ignorantiam egyik
fajtája)
Ez a két hiba nem
szerepel a falláciák hagyományos listáján. Mindkettőt csak a
védő követheti el, és a hiba épp abban áll, hogy nem hajlandó
ellátni a védelem feladatát.
Vitahelyzet akkor áll elő, ha egy állásponttal kapcsolatban
kételyek merülnek fel. Ekkor elvárható, hogy az álláspont
megfogalmazója megvédje az álláspontját, vagyis bizonyítsa, hogy
amit mondott, az tényleg úgy van. (A bizonyítást itt nem kell
szigorú, matematikai értelemben venni: többnyire csak az a
kívánalom, hogy valamivel támassza alá, azaz tegye
meggyőzővé az állítását.) Annak, aki a kételyeket
megfogalmazza, egyértelmű a szerepe: ő a támadó, és
azzal, hogy kételyeinek hangot adott, már el is vállalta a támadó
szerepét. A másik oldalon azonban nem ilyen egyértelmű a
helyzet, mert nem biztos, hogy az álláspont megfogalmazója hajlandó
vállalni a védő szerepét.
Megpróbálhat kibújni a bizonyítás terhe alól, vagy kísérletet tehet
arra, hogy áthárítsa a bizonyítás terhét az
ellenfelére.
1. A bizonyítás terhe
alól kibújni többféle módon is
lehet.
1.1. Az egyik módszer az, hogy olyan módon fogalmazzuk meg az
álláspontunkat, hogy azt a benyomást keltsük, hogy az nem is szorul
bizonyításra. Ennek egyik módja az, hogy álláspontunkat
magától
értetődőnek állítjuk be. Ehhez
ilyenféle megfogalmazásokat lehet használni:
Napnál világosabb,
hogy…;
Fölösleges mondanom, hogy… ;
Mindenki számára nyilvánvaló, hogy…;
Senki, aki épelméjű, nem kételkedhet abban,
hogy…;
Mondani sem kell, hogy…
Az ilyenféle megfogalmazásokkal azt lehet elérni, hogy elrettentjük
az esetleges akadékoskodókat. Mivel lényegében azt mondjuk, hogy
“A hülye is tudja, hogy…”, az esetleges
akadékoskodó kénytelen a hülyénél is hülyébb szerepét elvállalni,
ha mégis úgy dönt, hogy rákérdez a dologra. Ez pedig elég
kényelmetlen szerep ahhoz, hogy százszor is meggondolja, –
különösen, ha közönség előtt kell szerepelnie.
Képzeljük el, hogy egy konferencián vagyunk. Az előadó éppen
befejezte mondókáját, megköszönte türelmünket és most arcán bíztató
mosollyal várja a kérdéseket. Némi habozás után úgy döntünk, hogy
elvállaljuk a hülyénél is hülyébb szerepét, és rákérdezünk arra a
bizonyos dologra ott a közepén, amelyik annyira büdösnek tűnt
és amely fölött olyan gyanús gyorsasággal siklott át az
előadó. Hátha sikerül leégetnünk ezt az ellenszenves
alakot. “Bocsásson meg, bizonyára nagyon egyszerű a
dolog (az a bizonyos ott a közepén), de én valahogy mégsem értem
egész pontosan; megtenné, hogy részletezi kicsit?”
“Hogyne (sugárzó mosoly), a Boyle-Marriott törvényből
következik. Középiskolás anyag. Így már rendben? (még sugárzóbb
mosoly)” (A közönség egyik fele máris szánakozva
néz ránk: istenem, aki ennyire hülye, az miért szólal meg
egyáltalán?) (Mellesleg ők azok, akik biztosan nem hallottak
még a a Boyle-Marriott törvényről.) Most két eset
lehetséges. Vagy hétpróbás szakértők vagyunk és a másodperc
tört rész alatt el tudjuk dönteni, hogy az előadó kamuzik,
mert a dolognak mindenhez lehet köze, csak a Boyle-Marriott
törvényhez nem; akkor szerény, félszeg mosollyal tovább
forszírozzuk a dolgot, hogy de mégis, hogyan következik belőle
egészen pontosan. És akkor, ha jó volt a szimatunk, van rá némi
esélyünk, hogy az előadó fog égni, de nagyon. Vagy pedig nem
vagyunk hétpróbás szakértők, és akkor csak a szégyenteljes
meghunyászkodás marad: a biccentés, kényszeredett mosollyal, hogy
igen, így már rendben, miközben dehogyis, és most már mindenki
szánakozva néz ránk és égünk, ahogy kell.
1.2. A másik módszer az, amikor valaki személyesen akar
jótállni az álláspontja helyességéért. Akkor ilyesféle
megfogalmazásokat fog használni:
Biztosíthatom
Önöket arról, hogy…
Kérem fogadják el tőlem most különösebb bizonyítás nélkül,
hogy…
Teljes mértékben meg vagyok győződve arról,
hogy…
Az ilyen fordulatok használata szintén az esetleges akadékoskodók
elrettentését szolgálja, de másképp. Itt nem arról van szó, mint az
előző esetben, hogy az álláspont
megkérdőjelezőjének el kell vállalnia a hülye szerepét,
hanem arról, hogy kétségbe kell vonnia a másik szakértelmét,
sőt, akár még a megbízhatóságát, szavahihetőségét is. Ez,
ha lehet, még kényelmetlenebb szerep: kevesen vállalják, hogy
nyíltan megkérdőjelezzék a másik integritását. A hülyeség még
mindig vállalhatóbb, mint az, hogy – esetleg ok nélkül
– megsértettük a másikat.
1.3. A harmadik módszer az, hogy olyan ködös, általános
megfogalmazásokat használunk, amelyek eleve lehetetlenné teszik,
hogy állításainkat cáfolni lehessen.
A magyar
természeténél fogva vendégszerető
nép.
Az igazi férfi bírja az italt.
Az egyház természeténél fogva
konzervatív.
A zsidók összetartanak.
Az ilyen általános megfogalmazásokkal nem lehet mit kezdeni, mert
hiszen akárhány konkrét példát hoznánk is xenofób magyarokra, attól
még a magyar mint
olyan továbbra is
vendégszerető maradna, és a májzsugorodásban meghaltak
legijesztőbb statisztikája sem tudja megcáfolni azt a
vélekedést, hogy az “igazi” férfi bírja az italt. (A
xenofób magyarok és az alkoholizmusban elhunytak nyilván nem
számítanak “igazi” magyarnak, ill.
férfinak.) Mindezekben az esetekben tehát arról van szó, hogy
az álláspontot olyan módon fogalmazzák meg, hogy azt ne lehessen
könnyen megkérdőjelezni. A dolog némiképp hasonlít az 1.
szabály alatt tárgyalt esethez, amikor is a védő
támadhatatlannak nyilvánítja az álláspontját, de mégsem ugyanaz.
Ott arról volt szó, hogy emberünk nyíltan kivonja az álláspontját a
megvitatható dolgok köréből – rendszerint valamilyen
kollektív (vagy annak hitt) erkölcsi, vallási vagy politikai
meggyőződésre hivatkozva –, itt meg arról, hogy
burkoltan, kimondatlanul, különböző trükkös
megfogalmazásokkal akarja támadhatatlanná vagy legalábbis nehezen
támadhatóvá tenni.
2. Az előzőektől alapvetően eltérő
taktika az, amikor emberünk azzal bújik ki a bizonyítás terhe alól,
hogy nyíltan áthárítja a
bizonyítás terhét az álláspontját
megkérdőjelező ellenfélre. Tehát nem csak hogy nem
vállalja a bizonyítás feladatát, de ráadásul még az
ellenféltől várja el, hogy az cáfolja meg az ő
álláspontját. Nem neki kell bizonyítania, hogy az álláspontja
helyes, hanem az ellenfélnek kell bizonyítania, hogy
helytelen.
A: Nincs (/van)
Isten.
B: Mire alapozod ezt?
A: Tessék, akkor bizonyítsd be, hogy
van(/nincs)!
Mivel Isten léte/nemléte eléggé szimmetrikus ügy, itt nem
feltétlenül érezzük súlyos helytelenkedésnek a bizonyítás terhének
áthárítását. De itt egy másik példa, amelyik talán jobban
megvilágítja, hogy miért az:
A: Maga a gyilkos!
B: Mire alapozza ezt?
A: Tessék, akkor bizonyítsa be, hogy nem maga volt
az!
Az elv igen egyszerű: aki állít valamit, annak kell
bizonyítania. A másik, aki csak kételyeinek adott hangot, nincs
bizonyítási kényszer alatt. (Más a helyzet persze akkor, ha a
másik is állít valamit:
A: Nincs(/van)
Isten.
B: De van(/nincs).
A: Tessék, akkor bizonyítsd be, hogy
van(/nincs)!
Ebben az esetben már két álláspont áll egymással szemben, és ekkor
már mindketten támadók és védők is egy személyben, tehát
mindkettőjükön ott van a bizonyítás terhe. Ebben az esetben,
mint az egyenrangú útkereszteződésnél, már csak az
udvariassági szabályok döntik el, hogy kinek kell elsőként
bizonyítania.
(Még egy megjegyzés: a bizonyítás terhének áthárítása
van
Eemeren és Grootendorst
szerint nem
azonos a tudatlanságra való hivatkozással (argumentum ad
ignorantiam). A modern irodalom
szerint ezt a hibát akkor követi el valaki, ha abból a
tényből, hogy valaminek a fennállását nem sikerült
bizonyítani, arra következtet, hogy az illető dolog nem áll
fenn. (Vagy fordítva: abból a tényből, hogy valaminek a
nem-fennállását nem sikerült bizonyítani, arra következtet, hogy az
illető dolog fennáll.) Van
Eemeren és Grootendorst
az
ad
ignorantiam érvelést az
egyértelműség kedvéért külön kezelik, a vita lezárásakor
elkövetett tipikus hibaként. Én ezt egy kicsit lazábban kezelném:
mivel a bizonyítás terhének áthárítása igen sokszor már a vita
végét is jelenti, szerintem ilyenkor a két hiba szépen
egybeesik.)