Csak olyan érveket lehet használni, amelyek logikailag
érvényesek – vagy azzá tehetők egy vagy több
kimondatlan premissza explicitté tételével.
Lehetséges hibák:
túl sok ahhoz, hogy itt fel lehetne sorolni őket....
Ez a nehéz rész. A vitában is, meg ebben a vitáról szóló
ismertetőben is. Egyrészt maga a logika is nehéz, másrészt a
való világban nem csak logikatanárok folytatnak vitákat, ezért hogy
mi számít elfogadható érvnek egy valódi vitában, azt nem igazán
lehet a logikakönyvekből kiolvasni.
Bevezetőként itt van egy híres példa a pszichológia
történetéből. Vigotszkij egyik tanítványa, Lurija a 30-as évek
elején kultúraközi kísérleteket végzett a Szovjetunió ázsiai
köztársaságaiban, és a következő szillogizmust próbálta ki
írástudatlan üzbég parasztokon:
A távoli Északon élő medvék bundája fehér.
Novaja Zemlja a távoli Északon van.
Kérdés: Na, milyen színű a novaja zemlja-i medvék
bundája?
A mi számunkra egyértelmű a válasz: fehér. Ez a "logikus"
konklúzió. Hiszen a válasz már benne van a két premisszában.
Úgy tűnik, néhány év iskolába járás elegendő ahhoz, hogy
kialakuljon bennünk ez a "logikai érzék".
De az iskolázatlan üzbégek tipikus válasza ilyesmi volt: "Én nem
tudom, sosem jártam arra. Kérdezzen meg valaki olyat, aki már volt
ott."
Logikátlan? Mulatságos?
Nem. Ha meggondoljuk, pragmatikai szempontból a válasz nagyon is
helyénvaló. Felvilágosítást kértek tőle egy olyan tárgyban,
amiben ő nem érezte magát kompetensnek. Ezért igen
tisztességesen bevallotta, hogy nem tudja a választ és azt
tanácsolta az érdeklődőnek, hogy kérdésével forduljon
olyan valakihez, aki kompetens. Mi is így válaszolnánk, ha egy
ismeretlen környéken megszólítana valaki, hogy mondjuk meg, hol van
ez vagy az az utca. Ha azonban valamiképpen meg tudná adni azokat
az információkat, amiből kikövetkeztethetnénk a választ, akkor
valószínűleg megkockáztatnánk egy "logikus" választ. (De ha
tisztességesek vagyunk, akkor még ebben az esetben is
figyelmeztetnénk, hogy valójában nem tudjuk, hol van a keresett
utca, csak kikövetkeztettük abból, amit ő mondott.) Vagyis
néhány év iskola elég ahhoz, hogy kialakuljon bennünk ez a "logikai
érzék" és hogy vakmerően és magabiztosan nyilatkozzunk olyan
vidékek medvéiről, ahol mi magunk sohasem jártunk.
Ez a "logikai érzék" azonban, amely vakmerővé és magabiztossá
tesz bennünket, egyáltalán nem működik hibátlanul.
Van néhány következtetési forma, amelyeket ismerünk és elég jól
használunk, de van nagyon sok olyan is, amelyeket használunk ugyan,
de többnyire hibásan és ezért legfeljebb véletlenül jutunk olykor
helyes konklúzióra.
A sokféle következtetési forma közül itt csak a csak a két
legismertebb és leggyakrabban használt családot fogjuk kicsit
közelebbről szemügyre venni: a feltételes szillogizmusokat,
amelyeknek egy "ha-akkor" típusú állítás az első premisszája,
és a kategorikus szillogizmusokat, amelyeket már jól ismersz a
"minden görög halandó" típusú példamondatokból. (Egy további,
gyakran használt formát, a diszjunktív szillogizmust a
következő szabályban a hamis dilemmánál mutatom be.)
1. Feltételes (hipotetikus) szillogizmusok
Itt az első premissza tehát egy "ha-akkor" típusú állítás. A
"ha" után következő rész az előtag, az "akkor" után
következő rész pedig az utótag.
A. Modus ponens (a feltételes szillogizmus állító
módozata)
Ha P, akkor Q
P
----------
Tehát Q
Ha növekszik a munkanélküliség, akkor
növekszik a szegénység is.
Növekszik a munkanélküliség.
-----------------------------------------------
Növekszik a szegénység.
[Akkor is állító, ha mindegyik tagadva van:
~P--›~Q
~P
---
~Q
Ha nem növekszik a munkanélküliség,
akkor nem növekszik a szegénység sem.
Nem növekszik a munkanélküliség.
-----------------------------------------------
Nem növekszik a szegénység.]
A hiba : az utótag állítása
Ha P, akkor Q
Q
----------
Tehát P
Ha növekszik a munkanélküliség, akkor
növekszik a szegénység is.
Növekszik a szegénység.
-----------------------------------------------
Növekszik a munkanélküliség.
Nem biztos! A szegénység
nőhet más ok miatt is!
Itt egy másik példa:
Ha esik, akkor nedves
lesz az úttest
Nedves az úttest.
----------
Esett.
Nem biztos! Lehet, hogy a locsolóautó járt arra!
B. Modus tollens (a feltételes szillogizmus tagadó
módozata)
Ha P, akkor Q
Nem Q
----------------
Tehát nem P
Ha növekszik a munkanélküliség, akkor
növekszik a szegénység is.
Nem növekszik a szegénység.
-----------------------------------------------
Nem növekszik a munkanélküliség.
[A zárótételnek itt sem kell feltétlenül tagadó alakúnak lennie.
Nem azért tagadó, mert tagadó ítéletek szerepelnek benne, hanem
mert az alsó tétel tagadja a felső tételben szereplő
tényt.
A hiba : az előtag tagadása
Ha P, akkor Q
Nem P
---
Tehát nem Q
Ha növekszik a munkanélküliség, akkor
növekszik a szegénység is.
Nem növekszik a munkanélküliség.
-----------------------------------------------
Nem növekszik a szegénység.]
Az utótag állítása és az előtag tagadása a leggyakoribb hibák
közé tartozik, de vizsgálatok tanúsága szerint az embereknek csak
mintegy a fele ismeri föl a hibát.
A hiba felismeréséhez a következőt kell megjegyezni: az
előtag csak állítható, az utótag csak tagadható.
Ha ezt tudjuk, akkor elég megnézni a második sort, hogy ott az
előtag vagy az utótag áll-e és hogy állítva van-e vagy
tagadva.
Ettől függetlenül a bizonytalanságunk nem fog megszűnni,
és a mindennapi életben továbbra is intuíciónkra fogunk hagyatkozni
az ilyen következtetések helyességének megítélésekor. Ami nem
helyes, de talán még mindig így járunk a legjobban.
Nézzük a következő példát:
Ha havazik, akkor fehérek lesznek a
háztetők.
Jé, fehérek a háztetők!
---------------------
Tehát havazott.
Igaz ugyan, hogy a logikatankönyvek szerint ezzel a
következtetéssel az utótag állításának hibájába esünk, de mégis
komplett idiótának fogjuk gondolni azt, aki következtetésünk
helyességét vitatni próbálná. (És ez ugyanaz a példa, mint az
előbb, csak akkor esett.)
Itt egy másik példa:
Anya: Ha ebben a percben nem rakod rendbe a szobádat,
nem mehetsz játszani.
Gyerek (Elmegy, rendbe rakja, visszajön):
Akkor most már
játszhatok.
Anya:
Szó sincs róla, én csak azt mondtam,
hogy ha nem
rakod rendbe, akkor
nem játszhatsz.
Szigorúan véve, azaz a logikatankönyvek szerint a gyerek
következtetése nem helyes (az előtagot tagadásának hibáját
követi el), de pragmatikusan nézve mégis csak igaza van, és joggal
gondolja, hogy anyu most nem volt fair.
Tanulság: ezek a hibák, ha nagyon figyelsz, felismerhetők, de
nem biztos, hogy az ellenfeledet is meg tudod győzni arról,
hogy hibát követett el.
1. Kategorikus szillogizmusok
Azért kategorikus, mert itt kategóriákról, a létezők egész
osztályairól teszünk állításokat.
A kategorikus szillogizmus három állítást tartalmaz.
Az első kettő neve premissza, a harmadiké
konklúzió.
Mindhárom állítás szubjektum-prédikátum szerkezetű.
A három állítás három fogalmat (terminust) tartalmaz, ezek
osztály-jellegűek.
• A konklúzió prédikátuma a nagyobb terminus,
ez szerepel az első, nagyobb premisszában.
• A konklúzió szubjektuma a kisebb terminus,
ez szerepel a második, kisebb premisszában.
• A harmadik terminus a középfogalom, ez
mindkét premisszában szerepel, de nem szerepel a
konklúzióban.
Az állítások
• a minőség vonatkozásában lehetnek állítók és tagadók,
más szóval pozitívak és negatívak,
• a mennyiség vonatkozásában pedig univerzálisak és
partikulárisak, más szóval egyetemesek és részlegesek.
Így négyféle állítás lehetséges:
A: univerzális-pozitív (Minden S P) Minden szociológus lökött
Affirmo (latin: állítok)
E: univerzális-negatív (Egy S sem P) Egy szociológus sem lökött
nEgo (latin: tagadok)
I: partikuláris-pozitív (Némely S P) Némely szociológus lökött
affIrmo
O: partikuláris-negatív (Némely S nem P)
Némely szociológus nem
lökött
negO
Ezek az állítások fordulhatnak elő tehát egy kategorikus
szillogizmusban. Mindkét premissza és a konklúzió is egy-egy ilyen
állításból áll.
Ami mármost a három állítást tartalmazó szillogizmust illeti, ezek
megint csak négy alakzatba rendezhetők a nagyobb, a kisebb és
a középfogalom helyzete szerint.
Az első alakzat pl. így néz ki:
M_P
S_M
--------
S_P
a második meg így:
P_M
S_M
-------
S_P
ahol ugye
M =a középfogalom
P = a prédikátum (nagyobb terminus)
S = a szubjektum (kisebb terminus)
Mivel az egyes alakzatokban szereplő ítéletek mindegyike az A,
E, I, O típus közül valamelyik (pl. mind a három A típusú, vagy
mind a három E típusú, vagy a nagy premissza A, a kicsi E és a
konklúzió is E típusú stb.) ezért egy alakzatban összesen
43 =64 szillogizmus lehetséges, a négy alakzatban pedig
összesen 4x64=256. Na most ebből csak 15 tekinthető
feltétlenül érvényes formának, további 9 csak bizonyos feltételek
esetén érvényes, a többi meg érvénytelen.
Szerencsére (és ez a jó hír) a Venn-diagramok módszerével könnyen
eldönthető, hogy egy szillogizmus érvényes-e: mindössze három
egymást metsző kört kell rajzolni a három osztály számára és
ezekbe egy sajátos jelölési technikával "be kell rajzolni" a két
premisszát. A konklúziót már nem, mert éppen az a vicc, hogy ha a
forma helyes, akkor a két premissza berajzolásával már berajzoltuk
a konklúziót is! Vagyis itt grafikusan láthatóvá válik, hogy a
premisszákban már benne rejlik a konklúzió. Ha a két premissza nem
adja ki a konklúziót, akkor a következtetési forma érvénytelen.
(Ettől persze még a konklúzió lehet igaz! Itt csak arról van
szó, hogy a két premisszából nem következik.)
A Venn-diagramok módszerét minden logika-tankönyvben megtalálhatod.
Alkalmazásához persze papír és ceruza kell, meg persze egy kis
idő is, amíg rajzolgatsz, úgyhogy szóbeli vitánál nemigen
alkalmazható.
Sajnos (és ez a rossz hír) rajzolgatás nélkül meglehetősen
nehéz eldönteni, hogy egy szillogizmus érvényes-e. De néhány
szabályt azért meg lehet adni. Itt van hat szabály: az első
egyszerű, a következő kettő bonyolult, de aztán a
többi három már megint egyszerű:
1. Csak három fogalom szerepelhet a szillogizmusban, és
mindegyiknek mindkét alkalommal ugyanabban az értelemben kell
szerepelnie.
Ha tehát négy fogalmat látsz, (akár úgy is, hogy az egyik fogalom
kétértelmű és ezért két értelemben szerepel), akkor az a
szillogizmus biztosan rossz.
Példa:
Azok az emberek esznek legtöbbet, akik
a legéhesebbek. Ugyanakkor azok a legéhesebbek, akik a
legkevesebbet esznek. Tehát a legkevesebbet evők eszik a
legtöbbet.
Itt mind a két premissza igaz, és a következtetés sémájával sincs
baj, de a "legéhesebb" kifejezés az első mondatban "falánkot"
jelent, míg a másodikban "éhezőt", tehát valójában 4 fogalom
szerepel.
2. A középfogalomnak legalább az egyik premisszában osztottnak
kell lennie.
A hibát az "osztatlan közép" hibájának hívják.
Ez nehéz, mert nem tudod, mit jelent az "osztott" és én sem fogom
rendesen elmagyarázni itt, de minden logika tankönyvben
megtalálod.
Röviden: akkor mondják egy fogalomra, hogy osztott, ha az állítás,
amelyben szerepel, "mond valamit" a fogalom által jelölt osztály
minden tagjáról. A "mond valamit" pedig azt jelenti, hogy ha tudod,
hogy az állítás igaz, akkor jogosan állíthatsz valami
nem-triviálisat az osztály bármelyik tagjáról. Például ha azt
mondod, "minden kutya emlős" akkor tényleg "mondtál valami"
érdemit a kutyákról, de nem mondtál semmit az emlősökről.
Ha tudom, hogy ez az állítás igaz, akkor Bogáncsot (vagy bármelyik
fajtársát) joggal tekinthetem minden további nélkül emlősnek,
ezzel szemben ha Bogáncsról csak annyit tudok, hogy emlős,
akkor még semmi érdemit nem állíthatok róla, legfeljebb azt a
triviális állítást tehetem, hogy vagy kutya, vagy nem kutya.
Tudom, hogy ez nem egyszerű. Talán valamivel jobban jársz a
következő, "ész nélkül" követhető szabállyal:
Az A állításokban csak a szubjektum osztott,
az O állításokban csak a prédikátum,
az E állításokban mindkettő,
az I állításokban egyik sem.
Na de ezt meg meg kéne jegyezni, és ugye az sem olyan könnyű.
[Tipp: mondjuk ha az "SP20" (nem espéhúsz, hanem
es-pé-kettő-nulla) "rendszámot" meg tudod jegyezni, akkor már
csak az állítások sorrendjét kell hozzá társítanod, és ebben
segíthet az "Az Ott
Egy Iskola" mondat. Ezzel már
nyerhetsz egy írásbeli vizsgán vagy egy írott érvelés elemzésekor,
de biztos lehetsz abban, hogy egy szóbeli vita hevében az se fog
eszedbe jutni, hogy mire kéne emlékezned.]
3. Ha a konklúzióban az egyik fogalom osztott, akkor annak a
premisszákban is osztottnak kell lennie.
Ez ugyanazért nehéz, amiért az előző. De ne add
fel:
4. Ha mindkét premissza tagadó, akkor a következtetés nem
érvényes.
Na, ez könnyű.
5. Ha az egyik premissza tagadó, akkor a konklúzió is csak
tagadó lehet.
Ez is könnyű.
6. Ha az egyik premissza partikuláris, akkor a konklúzió is
csak partikuláris lehet.
Ez is könnyű.
Tanulság: túl sok a lehetséges következtetési forma, túl kevés az,
ami ezek közül érvényes, és papír-ceruza nélkül nem könnyű
megállapítani, hogy melyik érvényes, melyik nem.
Éppen ezért sokszor célszerűbb a másik utat választani: a
premisszák felől támadni. A következtetési forma érvényessége
ugyanis csak az egyik előfeltétel, a másik az, hogy mindkét
premisszának igaznak kell lennie. A konklúziót akkor tekinthetjük
csak elfogadhatónak, ha 1.
a következtetési forma érvényes ÉS 2. mindkét premissza igaz. Mivel
a következtetési forma érvénytelenségét nem mindig tudjuk könnyen
megállapítani, és még akkor is kérdéses, hogy partnerünk elismeri-e
a hibáját, ésszerűbb először azt tisztázni, hogy igazak-e
a premisszák. Mert ha nem, akkor már mindegy, hogy a forma
helyes-e.
Végül még egy szó a szabályról: az első lépés rendszerint a
következtetés rekonstrukciója, mert az egyik premissza szinte
mindig kimondatlan marad. A kimondatlan premisszák problémájával
már találkoztunk az 5. szabály tárgyalásakor.