A védőnek fel kell adnia álláspontját, ha nem sikerült megvédenie azt; ellenkező esetben viszont a támadónak kell feladnia az állásponttal kapcsolatos kétségeit.

Lehetséges szabálysértések: 

1. nem ismeri el a védelem sikerét (támadó)
2. nem ismeri el a védelem kudarcát (védő)
3. abszolutizálja a védelem sikerét (védő)
4. abszolutizálja a védelem kudarcát (támadó)
argumentum ad ignorantiam
hamis dilemma

Ha a vita valóban azt a célt szolgálja, hogy a szemben álló felek egyetértésre jussanak egy vitás kérdésben, akkor az elhangzott érvek (és esetleges ellenérvek) mérlegelése után a feleknek ésszerű levonni a konklúziót és megállapítani: sikerült-e a védőnek megvédenie álláspontját vagy sem. Ha sikerült, akkor az ellenfélnek illik ezt elismernie és visszavonnia kételyeit, esetleg ellenérveit. Ha viszont nem sikerült, akkor a védőnek kell – legalább időlegesen – visszavonnia álláspontját és ezzel elismernie vereségét. (Persze, ha a vita más célt szolgál, pl. a permanens pofozkodást helyettesíti –mint pl. az politikai pártok között gyakori–, akkor talán soha nem ér véget, legfeljebb rövid szüneteket tartanak a felek – vagy mindkét fél állandóan győztesnek kiáltja ki magát, függetlenül attól. hogy az adott fordulóban ki volt a jobb.)

Kézenfekvő, hogy ha a támadó nem ismeri el a védelem sikerét, akkor hibát követ el, épp úgy, mint amikor a védő nem ismeri el a védelem kudarcát, mert ezzel elzárják az utat az egyetértés helyreállítása előtt. (Pl.: "Ebben igazad van, de nem győztél meg, mert továbbra is úgy gondolom, hogy...)

Kevésbé nyilvánvaló, de ugyancsak gyakori hiba, hogy a védő abszolutizálni próbálja a védelem sikerét, illetve fordítva, ha a védő kudarcot vallott, akkor a támadó igyekszik abszolutizálni a védelem kudarcát., sőt megpróbálja azt a saját sikerének beállítani. Az abszolutizálás itt azt jelenti, hogy mértéktelenül felnagyítja a sikert, illetve kudarcot, amennyiben elvonatkoztat az adott vita sajátos feltételeitől. Holott a siker is, a kudarc is mindig relatív, mert mindig az éppen abban a vitában adott ellenféltől és az éppen abban a vitában elfogadott kiindulópontoktól függ. A védő tehát legfeljebb ezt mondhatja: "Nekem most, veled szemben, ezeket a kiindulópontokat felhasználva sikerült igazolnom, hogy A". Ezzel elismeri, hogy egy másik ellenféllel szemben, vagy akár csak más kiindulópontokat elfogadva ez nem feltétlenül sikerült volna. Ha ellenben azt mondja: "Nekem most sikerült igazolnom, hogy A, tehát tényleg igaz, hogy A", akkor abszolutizálja a győzelmét. Abból ugyanis, hogy neki ebben a konkrét vitában sikerült megvédenie álláspontját, még nem következik, hogy az az álláspont tényleg igaz vagy helyes.

Nyilván ugyanez vonatkozik a támadóra is, de ő még egyéb gonoszságokra is képes. A védelem kudarca esetén a támadó kedvenc manővere ugyanis az, hogy ad ignorantiam (azaz: a tudatlanságra hivatkozva) az általa esetleg korábban nem is képviselt, nem is védelmezett ellenkező álláspontot igazoltnak kiáltja ki. Pl. abból, hogy ellenfelének nem sikerült igazolnia hogy A , a támadó most diadalmasan levonja a következtetést: tehát bebizonyosodott, hogy nem-A az igaz. (Ez ugye több, mint a védelem kudarcának abszolutizálása, mert az csak ennyi lenne: "Neked most nem sikerült igazolnod, hogy A, tehát nem igaz, hogy A". Ez is jóval több annál, mint amit jogosan állíthatna, ő azonban ennél is tovább megy és ezt állítja: "Nem sikerült igazolnod, hogy A, tehát igazolást nyert, hogy nem-A az igaz." Ez teljesen jogosulatlan. Abból, hogy én nem tudtam most bizonyítani, hogy nincs isten, semmiképp se lehet levonni azt a következtetést, hogy akkor tehát van.)

Ezt a trükköt, ha szükséges, kombinálni lehet még egy hamis dilemmával is. A hamis dilemma a diszjunktív szillogizmuson élősködik, az meg így néz ki:

Vagy A, vagy B
Nem A (vagy B)
----------------------
Tehát B (vagy A)

Itt A és B két olyan állítás, amelyek nem lehetnek egyszerre hamisak. Ha az egyik nem igaz, akkor a másik biztosan az. A hamis dilemma ugyanezt a formát használja, de nem egymást kizáró állításokkal. Igen sokszor ugyanis az a helyzet, hogy nem csak két, egymást kizáró alternatíva áll egymással szemben, hanem kettőnél több lehetőség van. Ilyenkor a diszjunktív szillogizmus formájával azt az illúziót kelti a beszélő, mintha csak két, egymást kizáró lehetőség volna, vagyis csal. "Ha nem fehér, akkor fekete! Hiszen bebizonyosodott, hogy nem fehér!" Igen, de ebből még nem következik, hogy akkor csak fehér lehet. Lehet szürke is. Vagy kék, piros, zöld stb. A hamis dilemmára azért van szükség, mert az ad ignorantiam érveléshez mindenképpen két egymást kizáró álláspontra van szükség.